29 July 2019

WUJUDKAH MEDICAL CARD / KAD PERUBATAN YG TERBAIK ???

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua pembaca,


Adakah anda percaya bahawa wujud medical terbaik, paling bagus dan no 1 di MALAYSIA? Kalau ditanya pada saya, tidak ada. Tidak wujud sama sekali sebarang medical card yang terbaik ke apa ke, no 1 lah segala bagai di MALAYSIA. Kalau ada mana mana agent yang mengatakan bahawa med card plan dari syarikat insurance yg diwakilinya adalah yg terbaik, maka ianya adalah satu pembohongan yang besar dan jelas. Beliau amat terdesak dengan case dan sale, akan tetapi selepas anda memperolehi kad tersebut, dan apabila tiba masa anda hendak menggunakannan kad perubatan tersebut, maka dia akan ghaib entah kemana. 

Kesemua medical card yang ada di Malaysia adalah hampiur 100% sama bagusnya, kerana kawal selia oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Yang membezakannya setiap kad tersebut adalah rider yang ada dalam kad tersebut.

Perhatikan gambar diatas, kesemua insurance company tersebut memasarkan produk medical card berasaskan islamik pakej ataupun sinonim dengan perkataan takaful. Apa itu takaful, Takaful adalah satu ciri insurance yang patuh syariah yang berasaskan islamik.

Istilah Takaful juga merujuk kepada konsep insurans Islamik yang berasaskan kerjasama bersama, dimana segala risiko dan dana dikongsi bersama. Bantuan kewangan juga disediakan dibawah Takaful yang dikenali sebagai Tabarru’ (sedekah) dengan dana yang disumbang oleh individu dibawah perlindungan Takaful. Untuk mudah faham, takaful merupakan satu tabungan dimana ia mengumpul segala dan semua duit dari orang yang apply perlindungan takaful (istilahnya lebih tepat adalah didermakan oleh pemegang polisi). Kesemua duit itu kemudiannya dilaburkan kepada mana mana dana atau amanah saham yang juga patuh syariah. Sebab itu ianya dikenali dengan takaful. 

PAK TEH (2016), APA ITU TAKAFUL, NAK MUDAH FAHAM LIHAT GAMBAR INI, MAJALAH LIBUR
Berdasarkan gambar diatas, fahamlah kita bahawa takaful merupakan satu perkongsian sesama ahlinya demi membantu setiap ahlinya apabila berada didalam kesusahan. 

“MULIANYA hati orang yang mempunyai 1 akaun polisi takaful apabila beliau sebenarnya sanggup untuk memperuntukkan sebahagian wangnya kepada mereka yang kurang bernasib baik, jika suatu hari nanti beliau mengalami nasib yang sama, beliau juga akan DILINDUNGI”

Ok mari kita berbalik pada soalan dasar dan tajuk perbincangan kita hari ni.

Sebelum kita hendak mengambil apa jua plan medical card, kita hendaklah melakukan sedikit kajian yang munasabah bersesuaian dengan kehendak dan juga budget kita. Janganlah budget kita cuma RM100 sebulan, kita nak cari pakej medical card yang boleh tanggung atau cover kita mcm mcm termasuk cacat kekal dan lain lain. Kita kena pastikan, apa pakej yang sesuai untuk budget kita supaya tidak membuang masa kita melakukan pencarian terlalu lama dan juga membuang masa agent untuk berhempas pulas menyelesaikan masalah anda. Mereka juga ada banyak benda nak buat yeee ...

Kebanyakan kad perubatan akan membayar kos berikut (Rujuk kepada helaian keterangan produk atau brochure untuk maklumat penuh setiap pelan yang mungkin berbeza-beza):
  • Bilik dan penginapan hospital
  • Kos pembedahan dan bius
  • Unit rawatan rapi
  • Pembedahan harian
  • Bekalan dan khidmat hospital
  • Teater pembedahan
  • Lawatan rundingan pakar dalam hospital
  • Pra-hospital, ujian diagnostik pra-pembedahan & bayaran pakar pre-kemasukan ke hospital
  • Rawatan selepas kemasukan ke hospital
  • Rawatan fisioterapi pesakit luar
  • Kos ambulans
  • Pemindahan organ
  • Kanser pesakit luar bulanan atau dialisis buah pinggang
  • Penjagaan di rumah

Didalam medical card, ada beberapa aspek penting yang kita perlu amik tahu

TUJUAN 

Kita kena pastikan tujuan apa sebenarnya kita perlukan medical card. Adakah semata mata nak cover kita apabila kita dimasukkan ke hospital, atau kita amik medical card ini untuk kita buat sebagai saving? Adakah medical card ini untuk kita seorang atau termasuk dengan org yang kita sayang. Kalau kita single, boleh lah amik sorang, kalau dah bekeluarga, kena amik dengan wife dan anak anak.

BUDGET UNTUK PREMIUM

yang ini kita kena pastikan betul betul. Silap budget, apabila med card kita laps, atau tertunggak, satu sen pun tak boleh nak guna ketika nak masuk ward. Katakanlah kita amik hanya 10% dari total gaji bersih kita. Dari RM3000, katakan 10% adalah RM300.00 sebulan, maka itulah budget kita sebulan untuk medical card. Hakikatnya, itulah pengiraannya. Kalau kita singel, RM300 sebulan tu dah banyak, akan tetapi kalau dah bekeluarga, termasuk anak dan isteri, RM300 kebarangkaliannya tidak cukup. Maka gaji wife pun sama juga 10% maka skrg kita punya medical card sekeluarga bernilai 20% daripada total gaji bersih seisi rumah.

ROOM & BOARD

Yang ni pun kita kena research betul betul. Medical card ini mempunya pilihan bilik dari 4 katil sehingga kepada single room. Malah ada yang single room yang very VVIP. 

SINGLE BED VVIP 

SINGLE BED EXECUTIVE
2 BEDED IN SINGLE ROOM
4 BEDED IN SINGLE ROOM

Kalau kita perhatikan gambar jenis katil diatas, kita boleh agak lah berapa harganya satu malam. Tricknya mudah. Boleh lah lakukan sedikit research kemana mana website hospital, dan lihat sendiri gambar pilihan katil yang ada.

Persoalan saya disini, adakah anda inginkan keselesaan sama ketika di masukkan ke ward? Anda tidak sihat dan baru selesai menjalani pembedahan, seandainya anda diberi pilihan, anda nak masuk ward yang mana satu? Kalau saya, saya akan pilih single bed. Sebab, tak ada gangguan dan ianya cukup privasi. keadaan hospital swasta tidak sama dengan kerajaan. Hospital swasta tidak ada punyai waktu melawat yang tertentu, any time boleh masuk dan jenguk. Kalau kerajaan ada masa melawat. Apabila dimasukkan ke hospital swasta, andai katalah kita ditempatkan 2 beded in single room, dan org sebelah kita itu menerima pelawat yang agak tidak berhemah dan membuat bising, bagaimana anda rasa? he he he. Nah, sekarang bayangkan anak anda yang dimasukkan ke ward, merengek sana sini sebab tak sihat dan tak selesa, org katil sebelah pula bising. Anda nilaikan sendiri. 

Kebiasaanya, tawaran room and board adalah seperti CONTOH dibawah: -


plan yang ditunjukkan adalah harga maksimum bilik yang anda pilih. Katakan anda pilih plan 500, ini bermakna, room and board anda sehari semalam adalah RM500.00 dan tidak lebih. Kurang tak apa. So kebanyakkan plan room & board 500 adalah jenis katil single per room. 

PILIHAN RIDER

Dalam medical card ada byk rider. Setiap rider ini ada harganya. Bukan free ye. Antara rider yang fames adalah: -

1) Hospitalization (menginap di hospital dapat duit)
2) Waiver critical illness (apabila terkena critical illness, secara automatik premium anda adalah free)
3) Accident benifit rider ( benefit apabila anda kena excident) 

......... dannnnn banyak banyak lagi bergantung tawaran yang dikemukakan oleh pihak insurance. 

Justeru itu, adalah diwajibkan bagi anda pembaca memahami terlebih dahulu kehendak anda sebelum permohonan medical card ini. Akan tetapi, research tersebut hendaklah dilakukan segera agar tidak bertangguh lama kerana lagi lama anda bertangguh untuk mendapatkan medical card, makin mahal medical card anda tersebut kerana faktor utama yang akan diambil kira adalah umur anda, jenis pekerjaan anda dan juga samada anda merokok atau tidak. Andai anda merokok meskipun sesekali, maka anda adalah perokok meskipun VAPE. Vape dikategori sebagai perokok. 


Saya harap, anda sebagai pembaca clear dengan penjelasan saya ini. Ingin saya ulagi sekali lagi disini, TIADA SEBARANG MEDICAL CARD TERBAIK / NO 1 / TERBAIK DIANTARA YANG TERBAIK DIMALAYSIA. Andai kata adanya orang yang berkata demikian, carilah agent lain. Sesungguhnya, anda pasti ditipu kelak.

Tak susah nak dapatkan medical card dari saya, cuma klik link dibawah ini, Ini bukan format rasmi dalam memohon medical card, akan tetapi ianya merupakan cara untuk saya dptkan maklumat yang tepat untuk saya generate satu proposal  medical card sebelum kita berjumpa. 


 KLIK UNTUK MEMOHON MED CARD

Sebelum saya akhiri post untuk hari ini, jangan lupa subscribed blog saya ini, like page fb dan instagram saya.

Sekian terima kasih, 














KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent 

0139008424

KENAPA INSURANCE ITU PENTING?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Ramai diantara kita, lari apabila didekati oleh insurance agent?



Mengapa ini berlaku? Adakah kerana kita tak ada duit nak beli premium insurance atau sebenarnya kita sudah "ada" hakikatnya kita langsung tidak ada menyediakan sebarang perlindungan kesihatan pada diri kita bahkan pada ahli keluarga kita.

Soalan disini, adakah dan kenapa insurance itu penting?


Tak perlu jawab sekarang .... akan tetapi tonton video dibawah ....


Dah tonton video diatas? Sedih bukan. Terlambat, dan akibatnya, memakan ahli keluarga yang lain. 

Saya bukan hendak menakut nakutkan pembaca semua. Memandangkan saya telah bekerja di hospital sekian lama, sudah banyak saya lihat kejadian yang tidak diingin berlaku. Dari nama disenarai hitam oleh CTOS, dan sehingga kepada pengeluaran KWSP semata mata nak byr bil hospital, semuanya tidak seindah dikata. Tanpa insurance, apabila berlaku sesuatu tidak diingini, maka yang terkesan pada masalah ini bukan sahaja diri sendiri, malah isteri dan anak anak terheret sama. 


Kenyataan dari Jack Ma, diantara orang yg terkaya dan paling berpengaruh didunia, mengatakan bahawa insurance adalah amat penting, dan ianya tidak akan menyebabkan seseoorang itu muflis dengan membeli sebarang polisi insurance terutamanya berkaitan dengan kesihatan. 



Kenyataan diatas sudah cukup menggambarkan bahawa, insurance hayat menjamin kewangan seseorang itu kukuh. Ini kerana insurance mampu menyelamatkan seseorang itu dari perkara tidak diingini terutamanya hibah. 



KLIK IMAGE UNTUK BERITA PENUH

Saya sedia maklum bahawa, ramai rakyat Malaysia sudah ada insurance dan begitu ramai rakyat malaysia tidak mempunyai sebarang polisi insurance langsung. Ini disebabkan 2 perkara dibawah iaitu: -

TIDAK MAMPU.

Rakyat Malaysia apabila di tanya mengapa tidak ada insurance, mereka mengatakan bahawa mereka tidak mampu untuk mendapatkan sebarang insurance kerana insurance ini mahal. Ya, memang betul insurance itu mahal kerana tiadanya kesedaran untuk memiliki insurance ketika umur masih muda. Lagi kita bertangguh, lagi meningkat umur seseorang itu, makanya makin mahal polisi insurance itu. Kerana apa, kerana life style seseorang itu dari kurang berisiko kepada penuh berisiko. Sebelum ini ia tidak mempunya sebarang penyakit, dan kini ia sudah mula menunjukkan tanda atau simtom tidak sihat sebagai contoh hypertension. Life style dia mula berubah dari tahun kesetiap tahun dan ini adalah risiko kepada pihak insurance. Maka sebb itu insurance itu semakin mahal.

Adalah mustahak, insurance ini perlu diambil ketika sedang sihat. Kerana insruance itu adalah persediaan untk kita atau seseorang itu tidak sihat.

Kadangkala, hakikat TIDAK MAMPU itu hanya sekadar mainan kata kata. Adakah mereka benar benar tidak mampu? Kadang kala, mereka yang kata tidak mampu ini, merupakan seorang perokok tegar, menghabiskan rokok berkotak kotak sehari, tanpa ada ehsan terhadap kehidupan keluarga. Ada diantara mereka yang berhabis duit pada perbelanjaan yang tidak sepatutnya, pada kenderaan, pada hutang, pada benda benda yang tidak berfaedah. Hal ini diakui sendiri dari kajian yang dijalankan oleh pihak Bank Negara Malaysia. Dari mana mereke peroleh data ini, mereka peroleh data ini dari AKPK. Perhatikan info grafik dibawah: -



Nampak tak, dimana mereka itu. Mari kita buat sedikit pengiraan berdasarkan kenyataan infografik diatas.

katakan Gaji Karim sebulan bersih RM5,000.00 (setelah tolak EPF, Socso)
Bayar hutang 40% x RM5,000.00 = RM2,000.00
Belanja 50% x RM5,000.00          = RM2,500.00
Simpanan 10% x RM5,000.00      = RM500.00

Nampak tak, hanya RM500.00 pada simpanan. Harapnya simpanan tersebut pergi kepada insurance, bukan pada tabung haji, ASB, Unit Trust dan lain lain simpanan selain insurance. 

TIDAK PERLU. 

Ada juga apabila result yang saya dapat dari survey berkenaan kepentingan insruance itu, jawapannya tidak perlu. Ini kerana, mereka mampu secara fizikal iaitu cukup kaya, dan juga mereka ada benefit dari majikan masing masing. Tidak kurang juga buat mereka yang bergaji tinggi ataupun dikira berstatus kaya juga sering menolak untuk memiliki perlindungan utk pada masa hadapan.

Ini kerana mereka berpendapat bahawa mereka sudah mempunyai cukup wang simpanan untuk menampung segala kos rawatan & keperluan pada masa hadapan. Walaubagaimanapun mengapakah wang simpanan tersebut perlu diperhabeskan sementara anda boleh mendapat jaminan pampasan dan penggantian pendapatan sekiranya anda Hilang Upaya Menyeluruh atau Kekal (kehilangan upaya untuk berkerja) / menghidap penyakit kritikal (kanser, serangan jantung & strok) sekiranya anda mempunyai perlindungan takaful/insurans.

Saya menemui ramai orang yang kata tidak perlu dan diantaranya adalah yang bekerja sebagai professional dan berjawatan tinggi. Mereka mengatakan bahawa mereka mempunya medical benefit yang tinggi sehingga RM100,000.00 setahun dan perlindungan tersebut untuk seluruh ahli keluarga nya iaitu isteri dan anak anak. Saya cuma bertanyakan padanya satu soalan, andaikata encik masuk ke hospital jantung dan kos rawatan sekali masuk selama 5 hari RM78,000.00 dan rawatan tersebut bukan berakhir disitu, dan perlu menjalani rawatan susulan dan masuk ward, kos selebihnya RM25,000.00 mana encik nak dptkan wang tersebut kerana tidak sampai setahun, encik sudah menggunakan RM100k medical benefit tahunan encik? Jawapannya mudah, harap saya tidak terkena seperti apa yang encik cakapkan itu. Saya hanya mampu tersenyum.

Pembaca sekalian, tujuan saya memberitahu ini bukanlah menakut nakutkan pembaca sekalian. Tujuan saya memberitahu ini bukan semata mata saya nak dptkan komisyen jualan sahaja. Tujuan saya memberitahu ini adalah satu kesedaran kepada semua yang membaca. Saya telah banyak berhadapan dengan ramai pesakit yang menyatakan penyesalah kerana tidak menyediakan sebarang polisi insurance untuk diri sendiri dan juga ahli keluarga. Ada diantara mereka yang muflis, kerana buat personal loan untuk byr bill hospital. Ada yang terpaksa mengeluarkan KWSP untuk bayar bil. Ada yang berhutang dengan adik beradik untuk bantuan bayar bill dan tak kurang ada yang pinjam AH LONG untuk bayar bill. Semua nya ada saya jumpa. Apa yg menyedihkannya adalah, mereka mereka itu adalah bangsa MELAYU. Ya Bangsa Melayu yang paling ramai tidak ada kesedaran berkenaan dengan insurance.

Maka, ramailah mula mengorek tabung simpanan masing masing termasuk simpanan anak anak, jual tanah, jual rumah semata mata nak bayar bill hospital anda itu. Pengalaman saya, dibawah ini merupakan kos perubatan hospitalization yang pernah saya lihat dengan mata saya sendiri:-

1) Jantung RM97,000.00 - RM120,000.00 ( termasuk pembedahan )
2) Appendicitis RM24,000.00 ( termasuk pembedahan )
3) Viral Fever / demam panas RM7,000.00
4) Dengue RM5,000.00 - RM8,000.00 ( hemorrhagic degue fever )
5) Sinusitis RM5,000.00 ( tanpa pembedahan )
6) Tonsilitis RM11,000.00 ( termasuk pembedahan)

p/s: Kos diatas adalah selama 5 - 7 hari di ward single room. 

Pembaca sekalian, renungilah wajah isteri dan anak anak kita. Tidak kah anda kasihan melihat mereka. Anda bersusah payah menjaga mereka, tetapi apabila anda sakit, anda tidak ada sebarang perlindungan keatas mereka. Anda berhebat dengan kenderaan yang anda miliki, overhall dan upgrade sana sini, akan tetapi, anda tidak sama sekali upgrade perlindugan mereka itu. Adilkah itu?

Jangan tunggu lama lagi wahai pembaca sekalian. Saya tidak ada lagi ayat yang mampu menyedarkan pembaca sekalian. Mohonlah sekarang perlindungan kesihatan untuk diri sendiri dan ahli keluarga. Lagi lama bertangguh, lagi mahal, dan lagi lama anda terjerat dengan kemiskinan.

Ketahuilah ...
1) Insurance tidak akan menyebabkan anda jatuh muflis, akan tetapi, tanpa insurance anda dan keluarga akan jatuh muflis

2) Bank menukarkan simpanan RM100 anda kepada RM103.00 selepas setahun 

3) Investment menukar RM100 anda kepada RM130 selepas setahun

4) Insurance menukar RM100 anda kepada RM1,000,000.00 malah lebih selepas polisi anda berjalan / enforce ( 15 hari - 120 hari).

mana yang untung ???

Jangan berlengah lagi, Klik pautan dibawah untuk maklumat lanjut

KLIK UNTUK MOHON PERLINDUNGAN ANDA SEKARANG
KLIK UNTUK MEMOHON PERLINDUNGAN ANDA 
Sebelum itu, jangan lupa subscribed page facebook saya dan juga blog saya ini  

Sekian terima kasih.

KhairulNizamMohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
013-9008424

21 July 2019

APA ITU DEDUCTIBLE DALAM MEDICAL CARD

Salam sejahtera semua,

Tajuk kali ini adalah kesinambungan pada tajuk KISAH BENAR 2: MEDICAL CARD NAK HARGA MURAH. Tapi kali ini, saya akan bercerita mengenai DEDUCTIBLE yang ada didalam plan medical card. 

Semua medical card yang ada didalam Malaysia ada deductible. Ianya merupakan satu option atau pilihan samada package tersebut hendak dimasukkan ataupun tidak bergantung kepada pilihan orang yang hendak mengambil medical card terbabit. Biasanya, deductible ini diambil apabila ada orang yang mempunyai benefit majikan yang ada sampai mencecah RM100k setahun.

Apa itu deductible?
Deductible merupakan satu plan kesihatan yang mana pemegang polisi (insurer) perlu membayar terlebih dahulu bil perubatan sebelum syarikat insurance menyambung bayaran perubatan selebihnya. Ianya berbeza dengan co-insurance. Co-Insurance pula merupakan insuran bersama adalah perjanjian bersama antara pemegang polisi dengan syarikat insurans kesihatan untuk membayar peratusan yang ditentukan dari jumlah kos perubatan. Ini bermakna insurer akan dikehendaki membayar sejumlah wang sementara syarikat insurans kesihatan akan menanggung baki tertunggak.

Mari kita lihat senario deductible dibawah.

Nama Client                                       : Abdul Karim
Tarikh Lahir                                       : 29/07/1981 (39 tahun)
Merokok?                                           : Tidak Merokok
Pekerjaan                                            : Office Administration Manager
Benefit Health dari Majikan tahunan : RM100,000.00

Bandingkan quotation dibawah :-

DESCRIPTION PACKAGE (PLAN 300/NIGHT)
TANPA DEDUCTIBLE
DENGAN DEDUCTIBLE
SUM INSURED
RM100,000.00
RM150,000.00
YEARLY LIMIT
RM1,180,000.00
RM1,180,000.00
LIFE TIME LIMIT
UNLIMITED
UNLIMITED
ANNUAL PREMIUM
RM5,000.00
RM3,500.00
HALF YEAR PREMIUM
RM2,500.00
RM1,750.00
QUATERLY PREMIUM
RM1,250.00
RM875.00
MONTHLY PREMIUM
RM416.70
RM291.67
Client yang sama, mengambil plan 300/night akan tetapi:-

1) Sum Insured
    a) Tanpa deductible    : RM100,000.00
    b) Dengan deductible : RM150,000.00

2) Premium dia
    a) Tanpa deductible    : RM5,000.00
    b) Dengan deductible : RM3,500.00

Nampak tak perbezaannya, plan DENGAN deductible amat jauh lebih murah berbanding dengan TANPA deductible plan.

BAGAIMANA DEDUCTIBLE INI BERFUNGSI.

katakanlah deductible plan ini ditetapkan pada
a) Pre-retirement (sehingga umur pencen)  : RM20,000.00
b) Post-retirement (setelah umur pencen)   : RM10,000.00

Kita amik senario dibawah:
- En Abdul Karim dimasukkan ke hospital disebabkan demam panas (viral fever)
- Dimasukkan ke ward 2 beded / room selama 4 hari,
- Total bill RM7,000.00

Apabila discharged, En Abdul Karim dikehendaki membayar bil RM7,000.00 secara tunai. Mengapa beliau dikehendaki membayar secara tunai? Sebab beliau ambil plan medical card dengan deductible plan. Maka, beliau boleh menggunakan wang tunainya sendiri atau menggunakan benefit dari majikannya. Nasib beliau baik kerana ada benefit dari majikan, kalau tak ada, mcmana?

Maka dengan itu, En Abdul Karim telah menggunakan RM7,000.00 dari RM20,000.00 deductible plan (pre-retirement) nya. Maka, ada lagi balance RM13,000.00 masih belum digunakannya lagi. Seandainya, beberapa bulan kemudian beliau dimasukkan ke hospital akibat appendicitis dan total bill nya adalah RM15,000.00 makanya, En Abdul Karim dikehendaki menjelaskan hanya RM13,000.00 secara tunai dan lagi RM2,000 akan ditanggung oleh pihak insurance. Dapat tak?

DEDUCTIBLE PLAN
PRE-RETIREMENT
RM20,000.00
1st Admitted (Viral fever)
RM7,000.00 @ tunai sendiri / majikan)
Balance
RM20,000 – RM7,000 = RM13,000.00
(ada balance RM13,000 dari dalam deductible plan)
2ND Admitted (appendicitis)
RM15,000.00
(RM13,000.00 (dari dalam deductible plan) @ tunai sendiri / majikan)
Balance RM2,000 @ insurance byr)
Kemudian, dalam beberapa hari kemudian akibat dari komplikasi pembedahan appendicitis, En Abdul Karim masuk lagi ward dan total bill RM15,000.00, makanya keseluruhan bill RM15,000.00 tersebut akan dijelankan oleh pihak Insurance. Sebabnya, RM20,000 deductible plan dari medical card telah digunakan sepenuhnya pada tahun berkenaan. Sekiranya beliau masuk ward tahun hadapannya, maka process diatas akan berulang semula dan En Ahmad ada RM20,000 deductible plan nak kena settle sebelum insurance boleh cover selepas RM20,000 berkenaan.

Secara kesimpulannya, client bertanggungjawab terhadap 1st RM20,000.00 total bill, dan kemudiannya adalah tanggungjawab syarikat insurance menjelaskan bill seterusnya.

Begitulah cara bagaimana Deductible berfungsi. Ini amat jauh sekali bagaimana co-insurance berfungsi. Dalam perjanjian didalam polisi insurance, ada dinyatakan bahawa, insurer dikehendaki membayar 15% dari setiap total bil. Katakan seseorang itu dimasukkan ke hospital dan bil nya adalah RM24,000.00 (appendicitis with emergency operation, warded 1st class for 6 days) makanya, beliau dikehendaki membayar 15% dari RM24,000.00 iaitu RM3,600.00 dan baki RM20,400.00 akan dijelaskan oleh pihak insurance.

Maka disini sudah terang lagi bersuluh, bagaimana deductible ini berfungsi. Hal ini ramai orang yang hendak mengambil insurance tidak diberitahu. Itulah sebabnya, ada agent diluar sana yang terdesak nak sales sanggup merahsiakan hal ini dari pengetahuan prospect. Menipu lah namanya. So sebab itulah ianya amat murah.

Apakah kebaikkan dan kelebihan deductible plan ini, antaranya
a) Memberikan tumpuan pada client / prospect yang ada benefit medical coverage dari majikan
b) deductible juga digunakan untuk mengurangkan premium yang perlu dibayar dengan menumpukan half-half paid (company bayar separuh, dan client tak perlu byr banyak atas premium, maka premium menjadi rendah
c) amat sesuai bagi yang ada budget rendah dan menumpukan pada bahagian investment

Akhir sekali, sebelum anda membeli insurance medical card ini, sila pastikan bahawa anda faham pada terma dan syarat seperti deductible plan dan juga co-insurance. Tahukah anda, berapa ramai agent insurance diluar sana, setelah close insurance dgn anda, mereka tidak lagi menghiraukan anda sekiranya tiba masa anda dimasukkan ke hospital, dan beberapa masalah berlaku. Saya sendiri bekerja dihospital dah teramat lali dengan masalah ini. Begitu byk berlaku apabila medical card yang telah ada tidak dapat digunakan atas sebab deductible plan dan juga co-insurance. Maka jalan pintasnya adalah, keluarkan duit KWSP dan juga pinjam merata.

https://khairulnizamhlmtakaful.blogspot.com/p/free-quotation.html
APPLY YOUR MEDICAL CARD NOW

JANGAN LUPA UNTUK LIKE PAGE DAN FOLLOW BLOG SAYA,

Sekian, terima kasih, 














KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
0139008424