29 July 2019

KENAPA INSURANCE ITU PENTING?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Ramai diantara kita, lari apabila didekati oleh insurance agent?



Mengapa ini berlaku? Adakah kerana kita tak ada duit nak beli premium insurance atau sebenarnya kita sudah "ada" hakikatnya kita langsung tidak ada menyediakan sebarang perlindungan kesihatan pada diri kita bahkan pada ahli keluarga kita.

Soalan disini, adakah dan kenapa insurance itu penting?


Tak perlu jawab sekarang .... akan tetapi tonton video dibawah ....


Dah tonton video diatas? Sedih bukan. Terlambat, dan akibatnya, memakan ahli keluarga yang lain. 

Saya bukan hendak menakut nakutkan pembaca semua. Memandangkan saya telah bekerja di hospital sekian lama, sudah banyak saya lihat kejadian yang tidak diingin berlaku. Dari nama disenarai hitam oleh CTOS, dan sehingga kepada pengeluaran KWSP semata mata nak byr bil hospital, semuanya tidak seindah dikata. Tanpa insurance, apabila berlaku sesuatu tidak diingini, maka yang terkesan pada masalah ini bukan sahaja diri sendiri, malah isteri dan anak anak terheret sama. 


Kenyataan dari Jack Ma, diantara orang yg terkaya dan paling berpengaruh didunia, mengatakan bahawa insurance adalah amat penting, dan ianya tidak akan menyebabkan seseoorang itu muflis dengan membeli sebarang polisi insurance terutamanya berkaitan dengan kesihatan. 



Kenyataan diatas sudah cukup menggambarkan bahawa, insurance hayat menjamin kewangan seseorang itu kukuh. Ini kerana insurance mampu menyelamatkan seseorang itu dari perkara tidak diingini terutamanya hibah. 



KLIK IMAGE UNTUK BERITA PENUH

Saya sedia maklum bahawa, ramai rakyat Malaysia sudah ada insurance dan begitu ramai rakyat malaysia tidak mempunyai sebarang polisi insurance langsung. Ini disebabkan 2 perkara dibawah iaitu: -

TIDAK MAMPU.

Rakyat Malaysia apabila di tanya mengapa tidak ada insurance, mereka mengatakan bahawa mereka tidak mampu untuk mendapatkan sebarang insurance kerana insurance ini mahal. Ya, memang betul insurance itu mahal kerana tiadanya kesedaran untuk memiliki insurance ketika umur masih muda. Lagi kita bertangguh, lagi meningkat umur seseorang itu, makanya makin mahal polisi insurance itu. Kerana apa, kerana life style seseorang itu dari kurang berisiko kepada penuh berisiko. Sebelum ini ia tidak mempunya sebarang penyakit, dan kini ia sudah mula menunjukkan tanda atau simtom tidak sihat sebagai contoh hypertension. Life style dia mula berubah dari tahun kesetiap tahun dan ini adalah risiko kepada pihak insurance. Maka sebb itu insurance itu semakin mahal.

Adalah mustahak, insurance ini perlu diambil ketika sedang sihat. Kerana insruance itu adalah persediaan untk kita atau seseorang itu tidak sihat.

Kadangkala, hakikat TIDAK MAMPU itu hanya sekadar mainan kata kata. Adakah mereka benar benar tidak mampu? Kadang kala, mereka yang kata tidak mampu ini, merupakan seorang perokok tegar, menghabiskan rokok berkotak kotak sehari, tanpa ada ehsan terhadap kehidupan keluarga. Ada diantara mereka yang berhabis duit pada perbelanjaan yang tidak sepatutnya, pada kenderaan, pada hutang, pada benda benda yang tidak berfaedah. Hal ini diakui sendiri dari kajian yang dijalankan oleh pihak Bank Negara Malaysia. Dari mana mereke peroleh data ini, mereka peroleh data ini dari AKPK. Perhatikan info grafik dibawah: -



Nampak tak, dimana mereka itu. Mari kita buat sedikit pengiraan berdasarkan kenyataan infografik diatas.

katakan Gaji Karim sebulan bersih RM5,000.00 (setelah tolak EPF, Socso)
Bayar hutang 40% x RM5,000.00 = RM2,000.00
Belanja 50% x RM5,000.00          = RM2,500.00
Simpanan 10% x RM5,000.00      = RM500.00

Nampak tak, hanya RM500.00 pada simpanan. Harapnya simpanan tersebut pergi kepada insurance, bukan pada tabung haji, ASB, Unit Trust dan lain lain simpanan selain insurance. 

TIDAK PERLU. 

Ada juga apabila result yang saya dapat dari survey berkenaan kepentingan insruance itu, jawapannya tidak perlu. Ini kerana, mereka mampu secara fizikal iaitu cukup kaya, dan juga mereka ada benefit dari majikan masing masing. Tidak kurang juga buat mereka yang bergaji tinggi ataupun dikira berstatus kaya juga sering menolak untuk memiliki perlindungan utk pada masa hadapan.

Ini kerana mereka berpendapat bahawa mereka sudah mempunyai cukup wang simpanan untuk menampung segala kos rawatan & keperluan pada masa hadapan. Walaubagaimanapun mengapakah wang simpanan tersebut perlu diperhabeskan sementara anda boleh mendapat jaminan pampasan dan penggantian pendapatan sekiranya anda Hilang Upaya Menyeluruh atau Kekal (kehilangan upaya untuk berkerja) / menghidap penyakit kritikal (kanser, serangan jantung & strok) sekiranya anda mempunyai perlindungan takaful/insurans.

Saya menemui ramai orang yang kata tidak perlu dan diantaranya adalah yang bekerja sebagai professional dan berjawatan tinggi. Mereka mengatakan bahawa mereka mempunya medical benefit yang tinggi sehingga RM100,000.00 setahun dan perlindungan tersebut untuk seluruh ahli keluarga nya iaitu isteri dan anak anak. Saya cuma bertanyakan padanya satu soalan, andaikata encik masuk ke hospital jantung dan kos rawatan sekali masuk selama 5 hari RM78,000.00 dan rawatan tersebut bukan berakhir disitu, dan perlu menjalani rawatan susulan dan masuk ward, kos selebihnya RM25,000.00 mana encik nak dptkan wang tersebut kerana tidak sampai setahun, encik sudah menggunakan RM100k medical benefit tahunan encik? Jawapannya mudah, harap saya tidak terkena seperti apa yang encik cakapkan itu. Saya hanya mampu tersenyum.

Pembaca sekalian, tujuan saya memberitahu ini bukanlah menakut nakutkan pembaca sekalian. Tujuan saya memberitahu ini bukan semata mata saya nak dptkan komisyen jualan sahaja. Tujuan saya memberitahu ini adalah satu kesedaran kepada semua yang membaca. Saya telah banyak berhadapan dengan ramai pesakit yang menyatakan penyesalah kerana tidak menyediakan sebarang polisi insurance untuk diri sendiri dan juga ahli keluarga. Ada diantara mereka yang muflis, kerana buat personal loan untuk byr bill hospital. Ada yang terpaksa mengeluarkan KWSP untuk bayar bil. Ada yang berhutang dengan adik beradik untuk bantuan bayar bill dan tak kurang ada yang pinjam AH LONG untuk bayar bill. Semua nya ada saya jumpa. Apa yg menyedihkannya adalah, mereka mereka itu adalah bangsa MELAYU. Ya Bangsa Melayu yang paling ramai tidak ada kesedaran berkenaan dengan insurance.

Maka, ramailah mula mengorek tabung simpanan masing masing termasuk simpanan anak anak, jual tanah, jual rumah semata mata nak bayar bill hospital anda itu. Pengalaman saya, dibawah ini merupakan kos perubatan hospitalization yang pernah saya lihat dengan mata saya sendiri:-

1) Jantung RM97,000.00 - RM120,000.00 ( termasuk pembedahan )
2) Appendicitis RM24,000.00 ( termasuk pembedahan )
3) Viral Fever / demam panas RM7,000.00
4) Dengue RM5,000.00 - RM8,000.00 ( hemorrhagic degue fever )
5) Sinusitis RM5,000.00 ( tanpa pembedahan )
6) Tonsilitis RM11,000.00 ( termasuk pembedahan)

p/s: Kos diatas adalah selama 5 - 7 hari di ward single room. 

Pembaca sekalian, renungilah wajah isteri dan anak anak kita. Tidak kah anda kasihan melihat mereka. Anda bersusah payah menjaga mereka, tetapi apabila anda sakit, anda tidak ada sebarang perlindungan keatas mereka. Anda berhebat dengan kenderaan yang anda miliki, overhall dan upgrade sana sini, akan tetapi, anda tidak sama sekali upgrade perlindugan mereka itu. Adilkah itu?

Jangan tunggu lama lagi wahai pembaca sekalian. Saya tidak ada lagi ayat yang mampu menyedarkan pembaca sekalian. Mohonlah sekarang perlindungan kesihatan untuk diri sendiri dan ahli keluarga. Lagi lama bertangguh, lagi mahal, dan lagi lama anda terjerat dengan kemiskinan.

Ketahuilah ...
1) Insurance tidak akan menyebabkan anda jatuh muflis, akan tetapi, tanpa insurance anda dan keluarga akan jatuh muflis

2) Bank menukarkan simpanan RM100 anda kepada RM103.00 selepas setahun 

3) Investment menukar RM100 anda kepada RM130 selepas setahun

4) Insurance menukar RM100 anda kepada RM1,000,000.00 malah lebih selepas polisi anda berjalan / enforce ( 15 hari - 120 hari).

mana yang untung ???

Jangan berlengah lagi, Klik pautan dibawah untuk maklumat lanjut

KLIK UNTUK MOHON PERLINDUNGAN ANDA SEKARANG
KLIK UNTUK MEMOHON PERLINDUNGAN ANDA 
Sebelum itu, jangan lupa subscribed page facebook saya dan juga blog saya ini  

Sekian terima kasih.

KhairulNizamMohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
013-9008424

No comments:

Post a Comment