25 August 2019

RISK MANAGEMENT IN INSURANCE



Salam pembaca sekalian,

Hari ni kita membicarakan mengenai topik Risk Management in Insurance. Akan tetapi, jangan salah anggap bahawa penerangan ini sebenarnya merujuk kepada individu yang tidak mengambil insurance langsung, dan risk keatas dirinya. Bukan risk keatas syarikat insurance.

Terus kepada maksud pada tajuk berkenaan, maksudnya adalah pendekatan yang bersistematik terhadap sebarang risiko yang memungkin ianya berlaku (kemalangan, kematian, kecacatan, dan risiko penyakit kancer dan juga risiko dimasukkan kehospital disebabkan oleh sesuatu penyakit) dengan meletakkan kesemua risiko berkenaan kepada sesuatu yang lain dalam erti kata lain syarikat insurance. Maksud ringkas, meletakkan risiko keselamatan kepada syarikat insurance lain. Risiko ini seandainya tidak diolah atau diuruskan dengan betul, maka risiko tersebut akan mempengaruhi kehidupan seseorang itu bersama ahli keluarganya kerana risiko itu sentiasa diikur dengan kerugian didalam matawang ringgit. 


Gambarajah diatas merupakan bagaimana risiko itu diuruskan, daripada identify (kenalpasti) sehingga kepada Access (protection / transfer the risk). 

Kita seharusnya mengenalpasti setiap risiko yang bakal dan memungkin ianya berlaku dalam kehidupan seharian. Risiko berkenaan mungkin boleh jadi
1) risiko kemalangan 
2) risiko kesihatan 
3) risiko kematian 
4) risiko penyakit kekal 
5) risiko kecacatan kekal 
6) dan banyak lagi.

Dalam kesemua jenis risiko diatas, kita seterusnya kepada menganalisa tahap dan jenis risiko yang bakal atau memungkin ianya terjadi kepada kita. Contoh risiki kemalangan, kita telah meletakkan risiko berkenaan iaitu dengan mencarum insurance kenderaan semasa kita renewal toadtax. Tapi bagaimana pula dengan risiko kehilangan nyawa, hospital, risiko kecacatan kekal akibat dari kemalangan tersebut? Adakah kita sudak mengambil langkah control atau mengawalanya dengan menginsurancekan diri kita?

Kenapa kita perlu mengambil langkah mengawal risiko berkenaan.
1) kita mengawal risiko itu agar tidak terjadi kejadian yang tidak diingini yang terjadi pada diri kita seperti contoh kecacatan kekal, masuk hospital, dan banyak lagi 

2) sebagai persediaan kehilangan sumber pencarian akibat dari risiko yang kita terima, contoh apabila kita menerima pampasan dari pihak insurance akibat dari seseorang itu terkena kanser.

3) sebagai satu mekanism aset simpanan mudah cair, dimana diperlukan apabila kita mencapai tahap umur sudah tidak mampu bekerja atau umur pencen

4) Sebagai satu mekanism dimana kita meletakkan risiko berkenaan kepada syarikat insurance agar diri kita dilindungai dari sebarang kecelakaan

5) dan banyak lagi.

Apabila kita telah kenal pasti risiko dan juga menganalisa risiko itu, sudah sampai masanya kita meletakkan risiko itu kepada pihak tertentu iaitu syarikat insurance. Setiap risiko yg hendak kita insurancekan ada nilainya berdasarkan nilai risiko yang bakal ditanggung oleh syarikat insurance. Nilai tersebut ada harganya dan setiap harganya adalah tidak sama berdasarkan beberapa faktor antaranya :-

1) Tarikh lahir dan Umur
2) Jantina
3) Jenis pekerjaan
4) tahap kesihatan semasa
5) keadaan samada merokok atau tidak

Semua faktor diatas adalah penentu harga pada risiko yang seseorang itu hendak letakkan. Makanya, ianya membezakan harga setiap harga risiko yang diinsurancekan.

Maka, kita boleh letakkan risiko yang kita hendak insurancekan seperti yang boleh didapati dari mana mana syarikat insurance yang di HONG LEONG MSiG TAKAFUL.



Gambarajah diatas adalah serba sedikit maklumat yang berkaitan dengan cara kita meletakkan risiko kepada syarikat insurance. 

Akhir sekali, diharap agar penulisan kali ini menyedarkan serba sedikit kenapa kita WAJIB meletakkan risiko diri kita dan juga ahli keluarga kepada syarikat insurance. Lagi lama kita bertangguh, lagi lama risiko yang kita akan tanggung, dan lagi mahal risiko yang hendak kita letakkan pada syarikat insurance.

Justeru itu, zaman teknologi hari ini tak susah untuk kita menghuraikan risiko dan meletakkan risiko kita pada syarikat insurance. Hanya klik logo whatsapp yang ada pada sebelah kanan ini ------------> dan ajukan persoalan itu kepada saya. Insya ALLAH saya bantu dengan sebaik mungkin.

Sekian, terima kasih.


KhairulNizam bin Hj Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent 
0139008424

23 August 2019

RAKYAT MALAYSIA TIDAK CUKUP NILAI PERLINDUNGAN


KUALA LUMPUR: Rakyat negara ini wajar memperuntukkan kira-kira 10 peratus daripada pendapatan boleh guna mereka setiap bulan untuk produk perlindungan seperti takaful bagi mengurangkan beban kewangan sekiranya berdepan musibah seperti kemalangan, banjir, kebakaran, penyakit kritikal dan kematian.
Pengerusi Persatuan Takaful Malaysia (MTA), Muhammad Fikri Mohamad Rawi, berkata ketika ini, masih ramai rakyat Malaysia tidak mempunyai nilai perlindungan yang mencukupi untuk menampung standard kehidupan sedia ada sekiranya penjana utama pendapatan meninggal dunia.
Beliau berkata, di negara maju, rakyat mereka mempunyai sekurang-kurangnya dua produk perlindungan bagi melindungi keluarga untuk mengekalkan gaya hidup sedia ada sekiranya berdepan musibah.
“Lazimnya, tragedi boleh berlaku bila-bila masa dan tidak dapat dijangka. Justeru, setiap individu perlu sedar kepentingan mempunyai perlindungan takaful bagi memastikan keluarga dapat mengekalkan standard kehidupan sedia ada sekiranya pencari nafkah keluarga meninggal dunia,” katanya ketika ditemui baru-baru ini. 
Muhammad Fikri berkata, MTA komited untuk terus meningkatkan kesedaran rakyat di negara ini untuk mempunyai perlindungan takaful dengan pelaksanaan fasa kedua ‘Race for Cover Towards Takaful 2020’ menerusi pelancaran pelan takaful perubatan dan kesihatan serta penyakit kritikal.
Beliau berkata, kempen itu adalah usaha MTA bersama anggotanya untuk menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia melanggan produk takaful.
“Misi kami di MTA adalah untuk meningkatkan pemahaman dan kesedaran mengenai takaful dan faedahnya kepada rakyat Malaysia. Kita perlu mengubah persepsi rakyat, sambil memastikan perlindungan untuk keluarga atau perniagaan mereka,” katanya.
Mengulas mengenai prestasi industri takaful tempatan, Muhammad Fikri berkata, setiap tahun industri takaful mencatatkan pertumbuhan kukuh dengan pertumbuhan dua angka.
Beliau berkata, sumbangan perniagaan baharu takaful keluarga meningkat 13.1 peratus kepada RM4.91 bilion pada 2018 berbanding RM4.35 bilion pada 2017.
Katanya, pada tahun lalu juga memperlihatkan nilai perlindungan takaful baharu meningkat 14.5 peratus kepada RM324.2 bilion berbanding RM283.1 bilion pada tahun sebelumnya.
“Kami berharap trend akan berterusan tahun ini disokong oleh promosi berterusan kami untuk menarik lebih ramai rakyat Malaysia untuk melanggan perlindungan takaful baharu.
“Kami menyasar nilai perlindungan takaful baharu akan mencecah kira-kira RM400 bilion hujung tahun ini,” katanya.
Muhammad Fikri berkata, MTA juga mensasarkan untuk mencapai kadar penembusan takaful di negara ini kira-kira 25 peratus menjelang 2020 berbanding 15.2 peratus ketika ini.
“Cabaran untuk mencapai kadar penembusan 25 peratus menjelang 2020 sangat mencabar. Bagaimanapun, kami akan terus mempertingkatkan usaha dalam meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap perlu adanya produk perlindungan takaful,” katanya.
RUJUKAN :
BH ONLINE @   4:25 pm 

https://www.bharian.com.my/bisnes/lain-lain/2019/07/591062/rakyat-malaysia-tak-cukup-nilai-perlindungan 

========================================================================

PERSOALANNYA ....

TIDAK CUKUP DUIT NAK CARUM TAKAFUL SEKARANG, KETIKA ANDA SIHAT. ADAKAH ANDA AKAN CUKUP DUIT UNTUK CARUM TAKAFUL KETIKA ANDA SUDAH SAKIT, KETIKA ANDA TELAH HILANG PEKERJAAN, KETIKA ANDA SEDANG TERBARING MENANTI PINTU SAKARATUL MAUT TERBUKA !!! TAK KESIAN KE KAT FAMILY !!! 


Tunggu apa lagi, whatsapp saya sekarang dengan klik whatsapp sign sebelah kanan tu. Kita jumpa kita bincang sampai jadi.

Sekian terima kasih,



KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
0139008424

20 August 2019

WE ARE HIRING - JOIN MY TEAM

Salam sejahtera pembaca semua, 



Selain benefit diatas, benefit lain antaranya :-

1) Monthly performance bonus diantara RM2,000.00 - RM8,000.00
2) Bonus tahunan yang lumayan
3) Holiday trips setiap quarter dan tahun
4) Career enhancement

Requirement:-

1) Minimum SPM
2) ada transport sendiri lagi baik, tapi skrg dah mudah ada grab
3) positive altitude dan willing to learn
4) Hadir meeting pada hari Isnin dan Rabu setiap minggu

Berminat nak join team saya ???

Klik whatsapp logo disebelah kanan website ini atau isikan borang dengan klik butang dibawah


Sekian, terima kasih


KhairulNizam
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
0139008424

17 August 2019

MAHALNYA QUOTATION MEDICAL CARD NI !!!


Salam sejahtera semua pembaca sekalian,

Sebelum saya berceloteh panjang, izinkan saya nak gelak sepuas hati saya dulu ...


Kenapa saya gelak?

Saya gelak kerana statement dari dr Sanjay Tolani tu.

Sebenarnya, saya ada berjumpa dengan ramai orang. Clients yang saya jumpa ni mereka mengatakan mereka nak medical card. Mereka menghubungi saya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan medical card. Ada diantara mereka ada yang dah ada budget, dan ada yang tak ada specific budget. Kadangkala budget yang mereka letak tak masuk akal. Senang cerita, mereka nak murah, tapi cover semua. Saya ada membincangkan topik ini dahulu. Boleh semak link dibawah 

BACA: KISAH BENAR 2: MEDICAL CARD NAK HARGA MURAH
Sebagai pengguna, sesiapa pun, kita pasti mencari yang murah, dan berkualiti. Jangankan orang lain, saya pun sama. Tapi untuk memenuhi kehendak berkenaan, saya akan menjelaskan kepada diri saya beberapa soalan dibawah:-

1) Nak yang murah atau nak yang mahal
2) Kalau murah, kualitinya biasa biasa, cukup sekadar pakai, mungkin tak tahan lama, luaran mungkin akan tahan beberapa lama dan kemudian akan pudar,
3) Kalau mahal, kualitinya amat bagus, puas hati pakai, tahan lama, menarik, cantik dan yang penting mesti berbaloi dengan harga yang dipakai.

Saya juga menjelaskan begitu kepada setiap client yang saya jumpa terutama pada penghujung pertemuan samada close atau tidak. Kerana saya nak jelaskan bahawa:-

1) Yang murah tidak semestinya bagus
2) yang mahal tidak semestinya tidak bagus

Ianya adalah diatas kelangsungan seseorang itu hendak mengeluarkan wang untuk mendapatkan sesuatu samada ianya ala kadar, atau setakat cukup sekadar ada, atau memberikan kualiti yang terbaik, terutama hal medical card ini.

Ceritanya banyak terjadi kepada saya, mereka yang ingin memohon medical card ini ada yang mengatakan bahawa harga yang saya berikan mahal, dan juga ada yang mengatakan tak masuk akal, dan ada juga yang mengatakan harga yang saya berikan adalah bersesuaian dengan tahap kualiti medical card HLMT yang mereka pernah dengar dan baca, dan tak kurang juga dari research mereka.

Apabila berjumpa dan saya pun start lah presentation saya. Biasanya untuk medical card ni ramai yang dah tau bagaimana fungsi medical card ni. Cuma biasanya saya terangkan mengenai package yang ada didalam medical card ni.

Ditanya kepada saya, apakah package atau rider yang perlu ada didalam medical card. Kita tolak dahulu mahal atau murah. Apa yang peting bagi saya adalah :-

1) ROOM & BOARD

Saya kalau masuk ward, saya nak selesa. Saya tak nak orang kacau dan saya nak sunyi sepi dan yang penting ianya cukup PRIVACY. Sebab itu lah saya pilih Hospital swasta. Bayangkan kalau anda sakit, anda dapat pula org sebelah katil yang tido berdengkur tak ingat !!! dan yang paling tak boleh tahan adalah kalau ada org yang menziarah jenis datang satu kampung, langut sampai tak kira masa dan sembang dengar riuh !!! Adakah anda rasa selesa? Nah, sekarang bayangkan anak anda masuk ward, pilihan bilik mana yang anda perlukan? Bilik bertiga / bilik berdua? Pilihan saya tetap single room !!! Bilik pilihan saya adalah bilik single dan kalau ikut kemampuan saya adalah bilik PLAN 300. Untuk Makluman, tak semua hospital, Plan 300 adalah bilik single, namun ianya akan membantu saya untuk mendapatkan bilik single. Bagaimana tu? Nanti saya ceritakan. Baca selanjutnya.

2) RIDER

Medical ini banyak sgt rider. Tapi yang menjadi kegemaran saya apabila saya approach orang adalah:-

Waiver (Waiver of Contribution on Critical Illness Waiver Plan)
katakan saya bayar setahun RM3000.00, dan selepas 3 tahun saya byr premium ini tanpa masalah, doktor mengesahkan saya mengidap penyakit kritikal (mana mana dalam 36 jenis) makanya, premium saya menjadi percuma sampai bila bila. Erti kata lain, HLMT akan menanggung premium saya ini sehingga umur 80 @ 100 tahun (mengikut plan yang kita ambil). Walaupun saya disahkan mengidap penyakit kritikal tersebut, seluruh package medical card saya berjalan seperti biasa iaitu seperti saya tidak sakit apa apa. menarik bukan !!!

Hospital Income Benefit
Ramai dari client saya bertanyakan rider ini kerana ianya adalah package yang memberikan ada duit apabila dimasukkan ke ward. Tidak kiralah dimasukkan ward atas sakit apa, pasti akan dibayar. Hospital income ini adalah dalam bentuk unit iaitu 1 unit = RM50.00. Ada sesetgh client saya dapat sehingga maksimum iaitu 8 unit, iaitu bersamaan RM400 akan dibayar sehari semalam apabila dimasukkan ke ward. Andai kata dia bermalam di ward selama 5 hari, maka dia akan dibayar sebanyak RM2,000.00.

Nah, ini yg saya katakan tadi saya amik plan 300 tapi mampu duduk bilik single. Biasanya utk plan 300, hospital incomenya adalah diantara 1 unit sehingga 5 unit. Kita amik 5 unit iaitu RM250.00 sehari semalam. Plan medical card anda adalah plan 300 (satu bilik 2 katil). Untuk pengetahuan anda harga single room adalah seperti dibawah (KL & Selangor)

1) Prince Court : RM280.00 (Standard Single)
2) Colombia Asia (all) : RM220.00 (Standard Single)
3) CVSKL : RM350.00 (Premium Single)
4) KPJ Tawakkal : RM320.00 (Standard Single)
5) KPJ Ampang : RM380.00 (Single Deluxe)
6) KPJ Selangor : RM380.00 (Standard Single Room)
7) Assunta Hospital : RM350.00 (Executive Suite)
8) Sunway Medical Centre : RM338.00 (Premium Single)

Rata rata room rate dalam Klang Valey adalah RM300 dan keatas kecuali Prince Court. Tapi tidak diketahui, akan datang, harga bilik ini akan naik atau tidak, saya tidak pasti. Kebiasaan akan naik.

Nilai plan bilik kita 300 semalam dan hospital income kita adalah RM250.00 makanya, kita dah ada RM550.00 sehari semalam. Katakan kita masuk ke CVSKL dengan room rate RM350.00, maka kita akan guna RM50.00 dari hospital income yang kita ada, dan balance adalah RM200.00 akan masuk poket kita sendiri. kalau 5 hari warded kat CVSKL, kita guna RM50 x 5 = RM250.00 yang perlu kita bayar perbezaan harga bilik itu masa kita discharge nanti. Total hospital income kita sehari semalam adalah RM250 x 5 = RM1250 - RM250 (harga perbezaan bilik yang kita byr cash semasa discharge). Faham tak?

Adalah sudahsedia maklum, package rider ini ada harganya tersendiri. Rider rider ini akan menyebabkan premium kita tadi akan naik. Katakan premium basic kita hanya RM250.00 sebulan @ RM3,000.00 setahun, dengan penambahan rider diatas, ianya mungkin akan menjadi RM300 sebulan @ RM3,600.00 setahun dan mungkin mencecah RM4 ribu ke RM5 ribu setahun. Mahal atau murah?

Adakah kita boleh tak amik rider diatas? BOLEH tiada masalah, tapi yang akan menjadi masalah pada kita kelak andai kata kita tak amik Waiver (Waiver of Contribution on Critical Illness Waiver Plan) ini. Sebab waiver ini membantu kita kelak. Bagi saya, waiver ini wajib untuk diambil. Sebab kita masih kena byr premium walaupun kita kena critical illness. Ada duit ke time tu nak bayar. Kalau tak bayar dan laps, kad tak boleh guna ketika nak masuk ward, siapa nak byr ??? Time tu, kita akan merasakan lebih baik aku mati !!!

Mengikut statistik yang saya buat, saya telah berjumpa seramai 55 orang, 32 daripadanya mengatakan ianya mahal, 15 mengatkan murah (tapi tak amik pun) dan 5 daripadanya murah dan terus signup.

Saya nak focus pada 32 orang berkenaan sahaja !!! Sila baca dan fahamkan.

Apabila mereka mengatakannya mahal, mereka menjelaskan bahawa sebut harga daripada syakt insurance lain lagi murah dan berpatutan harganya. Lantas saya mengajukan kepada mereka soalan dibawah:-

1) Murah dengan different berapa banyak? RM10 / RM50 / RM100 / RM1000 ???
2) Bila encik / cik / puan berjumpa dengan agent insurance tersebut? Semalam / minggu lepas / tahun lepas / beberapa tahun lepas / atau tidak berjumpa langsung?
3) Seandainya murah, kenapa tak sign up terus dari agent tersebut yang encik jumpa semalam / minggu lepas / tahun lepas / beberapa tahun lepas. Kenapa bertangguh sampai sekarang ???
4) Andai kata mahal, bahagian mana yang mahal? Boleh bagitau saya ???
5) Andai kata sykt lain murah, bahagian mana yang murah?
6) Adakah pacakge yang diberikan oleh syarikat insurance lain tersebut stand alone atau ILP? Adakah ianya deductible plan?
7) kalau syarikat insurance lain itu murah adakah ianya berbaloi, dan HLMT mahal menyebabkan kerugian?

Daripada soalan diatas, hampir kesemuanya tidak mampu dijawab lebih lagi apabila saya ada minta salinan quotation untuk saya buat comparison. Rata rata mereka terperangkap dengan soalan ini. Namun, saya tidak memaksa mereka mendapatkan medical card dari saya memandangkan tugas saya sebagai agent insurance selain mengharapkan ianya close dan ada income diatas usaha saya itu, saya juga menyampaikan perkara yang perlu yang saya hadap hari hari dihospital. Saya juga berharap agar mereka tidak terlalu lewat untuk mendapatkan medical card yang mempunyai fungsi bukan setakat memberikan perlindungan ketika berada di ward, malah mereka tidak ditipu dengan package yang dikatakan murah dari syarikat insurance lain.

selain soalan diatas, uka juga saya buat comparison terhadap harga medical card dengan mengambil contoh dibawah sebagai kesimpulan saya setiap kali seisi pergulungan iaitu:-

Harga kopi di kedai mamak RM2.00 secawan sedangkan harga kopi di starback or coffee bean adalah RM15.00. Walaupun ianya hanya kopi, tapi keenakkan pada kopi itu yang kita nak, rasanya, kualitinya, aromanya membuatkan kita ketagih nak minum lagi. Pernah tak org tambah topping cream pada kopi dikedai mamak? Tak pernah kan, tapi topping tu ditambah pada kopi di starbuck dan coffee bean betulkan? Topping itulah juga bersifat rider. Tambah topping, lain harga.

Begitu juga kereta, adakah kita 4 beranak nak bawa PRODUA KANCIL dari KL ke Perlis nak balik kampung? Sudah tentu tidak. Sekurang kurangnya PROTON PERSONA. Ianya hanya sebuah kereta, namun kita nak keselesaan, nak kan keselamatan semasa perjalanan, dan juga ruang yang selesa untuk penumpang. Bagitu juga medical card. Gunalah medical card yang berkualiti (PROTON PERSONA @ mungkin X70 @ dan lebih lagi), bukan sekadar medical card (produa kancil) yang mampu memberikan keselesaan kepada anda dan penumpang (ahli keluarga)

Panjang lebar saya bercerita hari ini, saya harap sudilah membaca sehingga habis setiap kali membaca penulisan saya ini. Penting agar maksud yang ingin saya sampaikan itu jelas dan membawa kebaikkan kepada pembaca sekalian.

Berminat nak dapatkan medical card, klik button dibawah:-

 KLIK UNTUK MENDAPATKAN QUOTATION MEDICAL CARD


Akhir sekali, Andai ada punyai perkara yang ingin bertanyakan kepada saya, boleh klik terus pada no telefon dibawah image gambar saya yang handsome tu, nanti saya akan reply secepat munkin. Jangan lupa untuk terus mengikuti blog saya ini, follow blog saya ini dan yang penting like page FB saya.

Sekian, terima kasih,


KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
013-9008424

12 August 2019

MEDICAL CARD: ANTARA STAND ALONE & ILP


Hari ni kita akan membincangkan tajuk diatas, memandangkan ramai agent insurance diluar sana lahap nak case tapi tak ramai yg explain pasal ini. Yang akan menerima akibat dari perbuatan tidak bertanggungjawab mereka adalah pesakit yg diinsurancekan, dan juga pihak hospital. Mengapa saya kata begitu, mari baca dgn teliti penjelasan saya ini. Penjelasan ini adalah hasil perbincangan saya dengan ramai staff dari business office department dan juga billing department dari beberapa buah hospital dan juga dari beberapa orang staff syarikat insurance lain.

Sebelum huraian saya memasuki fasa yang lebih serius, mari kita lihat definisi apa itu stand alone medical card, apa itu investment link medical card.

Stand Alone medical card adalah satu jenis medical card yang tidak disertai oleh sebarang investment didalamnya. Ianya dahulu dikenali sebagai Traditional Plan Medical Card. Ianya dipanggil stand alone kerana tawaran package yang tidak disertai apa apa plan perlindungan, atau investment lain. Ianya semata mata adalah medical card sahaja.

Investment Link Plan (ILP) medical card adalah jenis medical card yang disertakan package package lain seperti investment, saving dan juga bukan semata mata medical card. Kebiasannya plan ILP ini akan meliputi beberapa rider yang boleh dipilih oleh pelanggan mengikut kemampuan dia untuk membayar premium tahunannya. Kebiasannya juga, ILP akan dimasukkan dgn rider seperti pampasan kecacatan kekal, kematian, penyakit kritikal, simpanan dan juga perlaburan. Akan tetapi pada stand alone medical card, tiada semua package ini. 

Kalau ditanya pada saya, mana package yang bagus untuk perlindungan anda semua, sudah tentu saya menjawab, medical card plan dengan ILP. Mengapa? baca dibawah ini:-


Berdasarkan kepada jadual diatas, ILP medical card adalah lebih mahal berbanding dengan stand alone medical card. Ianya mahal kerana tawaran perlindugan yang disertakan didalam package medical terbabit berbanding dengan stand alone. Tiada sebarang additional package yang ada didalam stand slone medical card.

Untuk memahami senario diatas, saya menjelaskan berdasarkan kajian yang saya buat:-

SENARIO 1

Ahmad mengambil jenis medical card stand alone kerana ianya murah. Bayaran premium yang dibuat adalah secara bulanan sebanyak RM350.00 sebulan untuk plan 500. Murah bukan.

01/01/2017 :
Signup plan medical card stand alone. Bayar RM750.00 (utk 2 bulan - standard)

31/12/2017 :
pembayaran berjalan dengan baik tanpa ada default payment. meskipun ada kenaikkan premium tahunannya.

31/12/2019 :
pembayaran juga berjalan dengan baik tanpa ada default payment dan en ahmad tidak ada masalah kesihatan sehingga dimasukkan ke ward. meskipun ada kenaikkan pada premium tahunannya

14/02/2020 :
En Ahmad beli kereta baru, pembayaran dah mula sangkut 2 bulan sebb ada komitment lain terutama kereta baru. Kereta mahal.

21/05/2020 :
Selepas syawal, en Ahmad dimasukkan ke ward disebabkan appendicitis, dan perlukan pembedahan segera. Akan tetapi, medical card en ahmad rejected dan tidak boleh digunakan sama sekali.

Persoalannya, mengapa tidak boleh digunakan sama sekali? Jawapannya, en Ahmad ada laps 2 bulan tidak bayar medical card nya disebabkan ada komitment kereta baru keluaran luar negara. Makanya, kos appendicitis yang berjumlah hampir RM24,000.00 berkenaan tidak dapat dibayar menggunakan medical card yang diambilnya pada tahun 2017, namun disebabkan beliau bekerja dengan majikan, adalah benefit dari majikan untuk beliau dan bil perubatan tersebut telah dilunaskan oleh majikannya.


SENARIO 2: 

En Khairul mengambil jenis medical card beserta dengan ILP dengan bayaran premium RM600 dibayar secara bulanan untuk Plan 300. Mahal kan.

01/01/2017 :
Signup plan medical card stand alone. Bayar RM1200.00 (utk 2 bulan - standard)

31/12/2017 :
pembayaran berjalan dengan baik tanpa ada default payment
31/12/2019 :
pembayaran juga berjalan dengan baik tanpa ada default payment dan en khairul tiada masalah kesihatan sehingga dimasukkan ke ward.

14/02/2020 :
En Khairul beli kereta baru, pembayaran dah mula sangkut 2 bulan sebb ada komitment lain terutama kereta baru. Kereta mahal.

21/05/2020 :
Selepas syawal, en khairul dimasukkan ke ward disebabkan appendicitis, dan perlukan pembedahan segera. Akan tetapi, medical card en khairul tidak di rejected dan boleh digunakan untuk menjelaskan bayaran bill hospital juga sebanyak RM24000.00

2 senario diatas, orang yg berbeza akan tetapi lain lain maklumat adalah sama. Mengapa en Khairul boleh gunakan medical cardnya sedangkan en ahmad tidak boleh memandangkan kedua duanya ada laps bayaran?

JAWAPANNYA

Medical card en Ahmad adalah jenis stand alone dan tiada sebarang package tambahan kedalam package yang diambilnya. Ini bermakna, tiada sebarang cash value yang boleh ditolak untuk "topup" kedalam medical card en Ahmad. Dan yang paling terok, med card en ahmad terbatal dari sebarang kontrak.

Manakala package en khairul, dia mengambil medical card beserta dengan ILP iaitu tambahan beberapa package lain seperti investment, saving, dan lain lain perlindungan. Mengapa med card en khairul tidak di reject semasa masuk ward? Ini kerana premium en khairul ada termasuk sekali dengan package investment. Ini bermakna premium yang en khairul tidak bayar atau laps tu telah ditolak dari keuntungan yang ada pada package investment.

Walaupun ditolak dari keuntungan package investment, namun sampai satu tahap laps berkenaan berlarutan, senario en ahmad akan tetap berlaku pada kes en khairul dimana jumlah keuntungan yang ada didalam perlaburan en khairul tidak mampu untuk menampung jumlah laps berkenaan. En khairul tetap boleh bayar mcm biasa dan medical card en khairul tidak terbatal.

Dengan penjelasan diatas, nampak tak kedua dua senario diatas sering berlaku. Sebb itu saya mengatakan bahawa ILP adalah terbaik meskipun mahal.

Jom tonton video dibawah pulak. 


Diatas tadi, ada saya nyatakan mengapa saya katakan bahawa pesakit dan juga hospital menerima akibat dari sikap agent insurance yang tidak bertanggungjawab ini. Kerana, mereka ini hanya mementingkan sales dan komisyen sahaja. Dah terlalu ramai saya berhadapan dengan insruance agent mcm ni, dan ini juga mengapa saya beralih arah dari sykt insurance lama kepada HLMT. Setakat ini, belum pernah saya menjumpai pesakit complaint pasal agent insurance HLA / HLMT.

Apabila insruance medical card pesakit laps, dan tidak mampu byr disebabkan package mereka ambil adalah stand alone, makanya apabila mereka masuk ke hospital, medical card mereka tak boleh pakai, maka mereka (pesakit) akan bising pada pihak hospital. Mereka memekak kat kaunter billing dengan mengatakan itu dan ini. Walhal, hospital telah pun dapat surat dari pihak insruance yang mengatakan bahawa med card mereka ini laps. Sebagai manusia, kami di hospital pun ada perasaan, dan apabila perasaan tidak tertahan lagi, mulalah kami membentak dengan mengatakan, medical card en / puan ni sudak laps dan terbatal kontrak sebab tak byr bulan bulan. Ini surat dari pihak insurance. Maka pesakit ini pulak akan memekak kat sykt insruance. yg dah kenyang makan komisyen adalah agent insurance ni.

Secara rumusan, Saya amat menggalakkan pembaca mengambil insurance yang beserta ILP berbanding dengan stand alone. rumusan pada penulisan saya ada dibawah ini 


Akhir sekali, saya amat berharap pembaca yang membaca tulisan saya ini faham dan mengerti akan keperluan mereka.

Untuk memohon medical card, sila klik pada pautan dibawah ini

 MOHON KAD PERUBATAN SEKARANG


Sekian, terima kasih


KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
0183936098

10 August 2019

SALAM AIDILADHA 1440H @ 2019M


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya ingin mengucapkan salam menyambut hari raya aidiladha 1440 Hijrah @ 2019 Masihi kepada seluruh umat Islam di Malaysia.

Saya dengan rendah hati memohon kemaafan andai kata terkasar bahasa, apabila membaca tulisan saya dalam blog ini. Saya juga ingin mengambil kesempatan kepada mana mana yang pulang kekampung itu, berhati hati di jalan raya.

Saya doakan agar, hari raya aidiadha kali ini, sempurna, dan doa kita semua dimakbulkan ALLAH agar diberikan ilmu dan kefahaman, serta dimurahkan rezeki agar sampai kepada-Nya permohonan jemputan kita menunaikan Haji pada tahun mendatang.

Sebelum mengakhiri penulisan saya hari ini, mari kita dengar lagu dari kumpulan Raihan dibawah ini ..... 



Jangan lupa follow saya di page FB, Instagram dan juga blog saya ini

Sekian, terima kasih, 

khairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT) Insurance Agent
0139008424

03 August 2019

HIBAH DAN MANFAATNYA



Apa itu hibah ??? Hibah itu adalah HADIAH. Mudah untuk kita fahami maksud hibah ini sebenarnya. Tanpa hibah, maka tak ada hadiah? Tapi tanpa hibah, mana yang dikatakan hadiah? Tanpa hibah itu yg dikatakan hadiah itu adalah, simati meninggalkan "hadiah" berupa hutang dan kesengsaraan kepada ahli keluarganya seperti Isteri anak anak dan juga ibu bapanya. 

Apabila meninggal anak adam itu, selain ilmu yang bermanfaat, dia juga meninggalkan ahli keluarganya seperti Isteri dan anak anak. Bukan itu sahaja, dia juga meninggalkan hutang dari pinjamannya seperti pinjaman perumahan, kenderaan, kad kredit dan juga pinjaman perniagaan. Dia juga meninggalkan perniagaannya yang memungkinkan ditutup akibat tiada modal pusingan dan juga akibat tak tau nak uruskan. 




Pemberian hibah tidak dihadkan kepada sekumpulan orang tertentu. Ia berbeza dengan sistem faraid yang memberikan hak hanya kepada ahli waris-waris tertentu, manakala wasiat mengecualikan waris sebagai penerima wasiat. Pemberi hibah boleh menentukan sendiri kepada siapa harta dan jumlah hendak diagihkan dengan mengambil kira kesesuaiannya dari segi kedudukan ekonomi dan keperluan semasa waris-warisnya. Ini kerana, kebiasaannya keperluan seseorang individu dengan individu yang lain adalah berbeza.


Mari kita buat contoh. Saya ambil contoh diri saya sendiri.

Saya amik plan hibah seperti dibawah:-

Jantina : Lelaki
Umur : 38 tahun (lahir 1981)
Merokok : Tidak
Pekerjaan : Kelas 1 (bekerja di pejabat)
Plan Hibah : RM500,000.00
Premium Tahunan : RM6,840.00

Baki Hutang Sedia Ada :-
Rumah : RM120,000.00
Kereta : Tiada hutang
Kad Kredit : Tiada kad kredit
Personal Loan : RM13,000.00

Apabila saya meninggal, HLMT akan membayar kepada wife saya, kesemua plan hibah saya berjumlah RM500,000.00. Dari jumlah RM500,000.00 itu, wife saya akan membayar jumlah pinjaman peribadi saya memandangkan rumah saya telah saya insurance kan kepada pihak BANK. Maka, wife saya perlu membayar bulanan sahaja untuk seketika sebelum insurance cover pinjaman rumah tersebut. Maka, selepas wife saya mendapat RM500,000.00 dan tolak jumlah personal loan, baki yang ada adalah RM487,000.00

Memandangkan anak saya masih lagi bersekolah, maka wang tersebut akan digunakan untuk membiayai persekolahan anak saya. Memandangkan anak saya hanya seorang, maka wife saya akan melaborkan RM100,000.00 dari baki tersebut didalam amanah saham didik.

Ada lagi RM387,000.00. Wife saya kemudian turut melaburkan wang tersebut didalam income protection HLMT, sebanyak RM160,000.00 untuk jangkamasa 8 tahun. selebihnya adalah belanja sepanjang ketiadaan saya.

Nampak tak bagaimana plan hibah tersebut berfungsi? Kemampuan saya ketika ini adalah RM6,840.00 semalam setahun untuk hibah RM500,000.00. Bagaimana dengan pembaca sekalian? Plan hibah ini tak perlu mahal mahal, dan ianya adalah mengikut kemampuan kita. Supaya premium tahunan kita itu tidak ada laps.



Diatas ini adalah kelebihan hibah. Hibah tidak boleh sama sekali di cabar di mana mana mahkamah didalam dunia kerana ianya merupakan kontrak yang jelas dimana pemberi hibah hendak memberikan sejumlah wang kepada mana mana individu yang dinamai didalam plan hibah sebagai nominee. Dalam kes ini, 100% adalah kepada isteri saya.

Maka andai kata saya meninggal dunia, maka wang hibah tersebut tidak boleh dituntut oleh mana mana pihak. Faham kan. Wang tersebut akan wife saya laksanakan beberapa perkara yang patut terutama mencairkan semua aset aset saya yang lain seperti contoh, tukar nama rumah, pencairan aset didalam bank (wang simpanan), wang di tabung haji, wang di ASB, wang di KWSP dan lain lain simpanan saya yang lain. Kesemua aset saya yang dibekukan hendakalah dicairkan diamanah raya yang mana ianya akan diagihkan menggunakan hukum faradih.



Bayangkan, anda ada aset berupa wang tunai hasil penat lelah anda bekerja untuk anak dan isteri, apabila anda meninggal dunia tetiba, isteri dan anak-anak anda dapat sikit kerana wang tersebut dikongsikan dengan adik beradik anda yang lain. Katakan aset tunai anda RM150,000.00 sahaja (ASB, KWSP, TABUNG HAJI), adakah ianya adil? Bagaimana kehidupan isteri dan anak anak anda selepas itu? Adakah wang yang diagihkan kepada adik beradik anda itu akan digunakan untuk menyara kehidupan anak anak anda kelak? 99% sy boleh katakan, selepas adik beradik anda dapat duit faraidh berkenaan, mereka lupa akan tanggungjawab tersebut. 







Amat dahsyatkan impak terhadap harta anda yang ditinggalkan meskipun hanya RM150,000.00. Hal ini dah banyak sekali berlaku. Tapi ramai juga yang tak sedar akan hal ini. Sikap yang suka bertangguh dalam nak amik hibah untuk ahli keluarga tercinta menyebabkan insan yang ditinggalkan merana seumur hidup. Saya dah banyak jumpa hal hal seperti diatas ini.

Apa yang saya boleh sarankan, cepat cepatlah amik hibah. Jangan tunggu lama lama. Lagi lama anda tunggu, lagi lama risiko yang anda perlu tanggung. Andai kata lah sementara nak menunggu tu, anda terkena penyakit 36 jenis penyakit kritikal, maka HLMT pasti akan reject permohonan anda tu. Kalau tak pun, anda terpaksa membayar harga yang mahal disebabkan penyakit anda tu. HLMT tak nak tanggung risiko. 


Lihat infografik diatas, sudah RM66.6 Billion harta tak dituntut. Salah satu selain dari perebutan dari ahli keluarga adalah, kos pengurusan yang juga amat tinggi. Sebelum harta berkenaan dicairkan, waris dikehendaki membayar sejumlah harga atau processing fee 


Agak agak berapa kos yang harus dibayar oleh waris (isteri) untuk mencairkan aset (tunai RM150,000.00 & harta benda termasuk rumah RM250,000.00) kepada amanah raya, dan kemudiannya, apabila aset tersebut telah cair, aset tersebut diberikan kepada waris yang lain tanpa ada mengeluarkan se sen pun untuk process amanah raya berkenaan. Anda rasa adil? Isteri anda kena byr, adik beradik lain bergembira dengan hasil berkenaan. apa yang anda akan rasa? Kerana itulah, terdapat lebih RM6.6 Billion aset dan harta tidak dituntut di amanah raya hingga kini. 

Wahai pembaca yang budiman, saya telah huraikan dengan panjang lebar persoalan ini. nah sekarang adalah part pembaca sekalian. Jangan lah ditunggu lama lama untuk buat hubah ini. Segerakanlah. Ikutlah kemampuan anda. Kasihanilah isteri dan anak anak anda. Andai kata anda tidak tahu bagaimana nak bermula, klik butang merah dibawah ini, saya akan terangkan satu persatu. Bawalah isteri anda sama ketika seisi penerangan itu nanti agar dia pun tahu bahawa tindakan anda itu adalah kerana sayangnya anda sebagai seorang suami kepada Isterinya.

Para suami, lihatlah wajah isterimu, meskipun dia bekerja, ketahuilah, kekuatan isterimu adalah ketika adanya suami disisinya. Kelak apabila anda telah pergi buat selama lamanya, ketahuilah, ada isteri yang berjawatan CEO pun tak mampu menangguh semua ini berseorangan. Itu kalau berjawatan CEO, bagaimana pula hanya sebagai kerani biasa atau tidak bekerja? Dimana kemampuan mereka.

BACAAN TAMBAHAN 

1) Memahami Konsep Hibah (Harian Metro 14/08/2018)
2) Suami Meninggal Dunia, Keluarga Mertua Berebut Harta, Isteri Merempat.


Justeru itu, usahlah berlengah lagi, klik butang merah dibawah, dan saya akan beri penerangan secara keseluruhannya.

 KLIK UNTUK MEMOHON


Akhir sekali, jangan lupa untuk like dan follow fb saya dan juga blog ini

Sekian, terima kasih



KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
013-9008424