12 August 2019

MEDICAL CARD: ANTARA STAND ALONE & ILP


Hari ni kita akan membincangkan tajuk diatas, memandangkan ramai agent insurance diluar sana lahap nak case tapi tak ramai yg explain pasal ini. Yang akan menerima akibat dari perbuatan tidak bertanggungjawab mereka adalah pesakit yg diinsurancekan, dan juga pihak hospital. Mengapa saya kata begitu, mari baca dgn teliti penjelasan saya ini. Penjelasan ini adalah hasil perbincangan saya dengan ramai staff dari business office department dan juga billing department dari beberapa buah hospital dan juga dari beberapa orang staff syarikat insurance lain.

Sebelum huraian saya memasuki fasa yang lebih serius, mari kita lihat definisi apa itu stand alone medical card, apa itu investment link medical card.

Stand Alone medical card adalah satu jenis medical card yang tidak disertai oleh sebarang investment didalamnya. Ianya dahulu dikenali sebagai Traditional Plan Medical Card. Ianya dipanggil stand alone kerana tawaran package yang tidak disertai apa apa plan perlindungan, atau investment lain. Ianya semata mata adalah medical card sahaja.

Investment Link Plan (ILP) medical card adalah jenis medical card yang disertakan package package lain seperti investment, saving dan juga bukan semata mata medical card. Kebiasannya plan ILP ini akan meliputi beberapa rider yang boleh dipilih oleh pelanggan mengikut kemampuan dia untuk membayar premium tahunannya. Kebiasannya juga, ILP akan dimasukkan dgn rider seperti pampasan kecacatan kekal, kematian, penyakit kritikal, simpanan dan juga perlaburan. Akan tetapi pada stand alone medical card, tiada semua package ini. 

Kalau ditanya pada saya, mana package yang bagus untuk perlindungan anda semua, sudah tentu saya menjawab, medical card plan dengan ILP. Mengapa? baca dibawah ini:-


Berdasarkan kepada jadual diatas, ILP medical card adalah lebih mahal berbanding dengan stand alone medical card. Ianya mahal kerana tawaran perlindugan yang disertakan didalam package medical terbabit berbanding dengan stand alone. Tiada sebarang additional package yang ada didalam stand slone medical card.

Untuk memahami senario diatas, saya menjelaskan berdasarkan kajian yang saya buat:-

SENARIO 1

Ahmad mengambil jenis medical card stand alone kerana ianya murah. Bayaran premium yang dibuat adalah secara bulanan sebanyak RM350.00 sebulan untuk plan 500. Murah bukan.

01/01/2017 :
Signup plan medical card stand alone. Bayar RM750.00 (utk 2 bulan - standard)

31/12/2017 :
pembayaran berjalan dengan baik tanpa ada default payment. meskipun ada kenaikkan premium tahunannya.

31/12/2019 :
pembayaran juga berjalan dengan baik tanpa ada default payment dan en ahmad tidak ada masalah kesihatan sehingga dimasukkan ke ward. meskipun ada kenaikkan pada premium tahunannya

14/02/2020 :
En Ahmad beli kereta baru, pembayaran dah mula sangkut 2 bulan sebb ada komitment lain terutama kereta baru. Kereta mahal.

21/05/2020 :
Selepas syawal, en Ahmad dimasukkan ke ward disebabkan appendicitis, dan perlukan pembedahan segera. Akan tetapi, medical card en ahmad rejected dan tidak boleh digunakan sama sekali.

Persoalannya, mengapa tidak boleh digunakan sama sekali? Jawapannya, en Ahmad ada laps 2 bulan tidak bayar medical card nya disebabkan ada komitment kereta baru keluaran luar negara. Makanya, kos appendicitis yang berjumlah hampir RM24,000.00 berkenaan tidak dapat dibayar menggunakan medical card yang diambilnya pada tahun 2017, namun disebabkan beliau bekerja dengan majikan, adalah benefit dari majikan untuk beliau dan bil perubatan tersebut telah dilunaskan oleh majikannya.


SENARIO 2: 

En Khairul mengambil jenis medical card beserta dengan ILP dengan bayaran premium RM600 dibayar secara bulanan untuk Plan 300. Mahal kan.

01/01/2017 :
Signup plan medical card stand alone. Bayar RM1200.00 (utk 2 bulan - standard)

31/12/2017 :
pembayaran berjalan dengan baik tanpa ada default payment
31/12/2019 :
pembayaran juga berjalan dengan baik tanpa ada default payment dan en khairul tiada masalah kesihatan sehingga dimasukkan ke ward.

14/02/2020 :
En Khairul beli kereta baru, pembayaran dah mula sangkut 2 bulan sebb ada komitment lain terutama kereta baru. Kereta mahal.

21/05/2020 :
Selepas syawal, en khairul dimasukkan ke ward disebabkan appendicitis, dan perlukan pembedahan segera. Akan tetapi, medical card en khairul tidak di rejected dan boleh digunakan untuk menjelaskan bayaran bill hospital juga sebanyak RM24000.00

2 senario diatas, orang yg berbeza akan tetapi lain lain maklumat adalah sama. Mengapa en Khairul boleh gunakan medical cardnya sedangkan en ahmad tidak boleh memandangkan kedua duanya ada laps bayaran?

JAWAPANNYA

Medical card en Ahmad adalah jenis stand alone dan tiada sebarang package tambahan kedalam package yang diambilnya. Ini bermakna, tiada sebarang cash value yang boleh ditolak untuk "topup" kedalam medical card en Ahmad. Dan yang paling terok, med card en ahmad terbatal dari sebarang kontrak.

Manakala package en khairul, dia mengambil medical card beserta dengan ILP iaitu tambahan beberapa package lain seperti investment, saving, dan lain lain perlindungan. Mengapa med card en khairul tidak di reject semasa masuk ward? Ini kerana premium en khairul ada termasuk sekali dengan package investment. Ini bermakna premium yang en khairul tidak bayar atau laps tu telah ditolak dari keuntungan yang ada pada package investment.

Walaupun ditolak dari keuntungan package investment, namun sampai satu tahap laps berkenaan berlarutan, senario en ahmad akan tetap berlaku pada kes en khairul dimana jumlah keuntungan yang ada didalam perlaburan en khairul tidak mampu untuk menampung jumlah laps berkenaan. En khairul tetap boleh bayar mcm biasa dan medical card en khairul tidak terbatal.

Dengan penjelasan diatas, nampak tak kedua dua senario diatas sering berlaku. Sebb itu saya mengatakan bahawa ILP adalah terbaik meskipun mahal.

Jom tonton video dibawah pulak. 


Diatas tadi, ada saya nyatakan mengapa saya katakan bahawa pesakit dan juga hospital menerima akibat dari sikap agent insurance yang tidak bertanggungjawab ini. Kerana, mereka ini hanya mementingkan sales dan komisyen sahaja. Dah terlalu ramai saya berhadapan dengan insruance agent mcm ni, dan ini juga mengapa saya beralih arah dari sykt insurance lama kepada HLMT. Setakat ini, belum pernah saya menjumpai pesakit complaint pasal agent insurance HLA / HLMT.

Apabila insruance medical card pesakit laps, dan tidak mampu byr disebabkan package mereka ambil adalah stand alone, makanya apabila mereka masuk ke hospital, medical card mereka tak boleh pakai, maka mereka (pesakit) akan bising pada pihak hospital. Mereka memekak kat kaunter billing dengan mengatakan itu dan ini. Walhal, hospital telah pun dapat surat dari pihak insruance yang mengatakan bahawa med card mereka ini laps. Sebagai manusia, kami di hospital pun ada perasaan, dan apabila perasaan tidak tertahan lagi, mulalah kami membentak dengan mengatakan, medical card en / puan ni sudak laps dan terbatal kontrak sebab tak byr bulan bulan. Ini surat dari pihak insurance. Maka pesakit ini pulak akan memekak kat sykt insruance. yg dah kenyang makan komisyen adalah agent insurance ni.

Secara rumusan, Saya amat menggalakkan pembaca mengambil insurance yang beserta ILP berbanding dengan stand alone. rumusan pada penulisan saya ada dibawah ini 


Akhir sekali, saya amat berharap pembaca yang membaca tulisan saya ini faham dan mengerti akan keperluan mereka.

Untuk memohon medical card, sila klik pada pautan dibawah ini

 MOHON KAD PERUBATAN SEKARANG


Sekian, terima kasih


KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent
0183936098

No comments:

Post a Comment