25 August 2019

RISK MANAGEMENT IN INSURANCE



Salam pembaca sekalian,

Hari ni kita membicarakan mengenai topik Risk Management in Insurance. Akan tetapi, jangan salah anggap bahawa penerangan ini sebenarnya merujuk kepada individu yang tidak mengambil insurance langsung, dan risk keatas dirinya. Bukan risk keatas syarikat insurance.

Terus kepada maksud pada tajuk berkenaan, maksudnya adalah pendekatan yang bersistematik terhadap sebarang risiko yang memungkin ianya berlaku (kemalangan, kematian, kecacatan, dan risiko penyakit kancer dan juga risiko dimasukkan kehospital disebabkan oleh sesuatu penyakit) dengan meletakkan kesemua risiko berkenaan kepada sesuatu yang lain dalam erti kata lain syarikat insurance. Maksud ringkas, meletakkan risiko keselamatan kepada syarikat insurance lain. Risiko ini seandainya tidak diolah atau diuruskan dengan betul, maka risiko tersebut akan mempengaruhi kehidupan seseorang itu bersama ahli keluarganya kerana risiko itu sentiasa diikur dengan kerugian didalam matawang ringgit. 


Gambarajah diatas merupakan bagaimana risiko itu diuruskan, daripada identify (kenalpasti) sehingga kepada Access (protection / transfer the risk). 

Kita seharusnya mengenalpasti setiap risiko yang bakal dan memungkin ianya berlaku dalam kehidupan seharian. Risiko berkenaan mungkin boleh jadi
1) risiko kemalangan 
2) risiko kesihatan 
3) risiko kematian 
4) risiko penyakit kekal 
5) risiko kecacatan kekal 
6) dan banyak lagi.

Dalam kesemua jenis risiko diatas, kita seterusnya kepada menganalisa tahap dan jenis risiko yang bakal atau memungkin ianya terjadi kepada kita. Contoh risiki kemalangan, kita telah meletakkan risiko berkenaan iaitu dengan mencarum insurance kenderaan semasa kita renewal toadtax. Tapi bagaimana pula dengan risiko kehilangan nyawa, hospital, risiko kecacatan kekal akibat dari kemalangan tersebut? Adakah kita sudak mengambil langkah control atau mengawalanya dengan menginsurancekan diri kita?

Kenapa kita perlu mengambil langkah mengawal risiko berkenaan.
1) kita mengawal risiko itu agar tidak terjadi kejadian yang tidak diingini yang terjadi pada diri kita seperti contoh kecacatan kekal, masuk hospital, dan banyak lagi 

2) sebagai persediaan kehilangan sumber pencarian akibat dari risiko yang kita terima, contoh apabila kita menerima pampasan dari pihak insurance akibat dari seseorang itu terkena kanser.

3) sebagai satu mekanism aset simpanan mudah cair, dimana diperlukan apabila kita mencapai tahap umur sudah tidak mampu bekerja atau umur pencen

4) Sebagai satu mekanism dimana kita meletakkan risiko berkenaan kepada syarikat insurance agar diri kita dilindungai dari sebarang kecelakaan

5) dan banyak lagi.

Apabila kita telah kenal pasti risiko dan juga menganalisa risiko itu, sudah sampai masanya kita meletakkan risiko itu kepada pihak tertentu iaitu syarikat insurance. Setiap risiko yg hendak kita insurancekan ada nilainya berdasarkan nilai risiko yang bakal ditanggung oleh syarikat insurance. Nilai tersebut ada harganya dan setiap harganya adalah tidak sama berdasarkan beberapa faktor antaranya :-

1) Tarikh lahir dan Umur
2) Jantina
3) Jenis pekerjaan
4) tahap kesihatan semasa
5) keadaan samada merokok atau tidak

Semua faktor diatas adalah penentu harga pada risiko yang seseorang itu hendak letakkan. Makanya, ianya membezakan harga setiap harga risiko yang diinsurancekan.

Maka, kita boleh letakkan risiko yang kita hendak insurancekan seperti yang boleh didapati dari mana mana syarikat insurance yang di HONG LEONG MSiG TAKAFUL.



Gambarajah diatas adalah serba sedikit maklumat yang berkaitan dengan cara kita meletakkan risiko kepada syarikat insurance. 

Akhir sekali, diharap agar penulisan kali ini menyedarkan serba sedikit kenapa kita WAJIB meletakkan risiko diri kita dan juga ahli keluarga kepada syarikat insurance. Lagi lama kita bertangguh, lagi lama risiko yang kita akan tanggung, dan lagi mahal risiko yang hendak kita letakkan pada syarikat insurance.

Justeru itu, zaman teknologi hari ini tak susah untuk kita menghuraikan risiko dan meletakkan risiko kita pada syarikat insurance. Hanya klik logo whatsapp yang ada pada sebelah kanan ini ------------> dan ajukan persoalan itu kepada saya. Insya ALLAH saya bantu dengan sebaik mungkin.

Sekian, terima kasih.


KhairulNizam bin Hj Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)
Insurance Agent 
0139008424

No comments:

Post a Comment