01 October 2019

HARGA SEBUAH KUALITI, NAMPAK MAHAL SEBENARNYA TIDAK


Salam pembaca sekalian,

Ketika ini ramai yang mencari medical card yang murah-murah, dengan erti kata lain, cukuplah ada medical card walaupun limit tahunan RM150,000.00 dan majikan punya medical coverage ada dalam RM50,000.00 maka jumlah keseluruhan RM200,000.00.

Baik,
Setiap hospital swasta didalam Malaysia PASTI akan menaikkan charges setiap tahun kerana apa, kerana, staff didalam HOSPITAL pun gaji nak naik, bonus nak banyak, medical equipment pun nak kena selenggara, banyak peralatan office pun nak kena tukar dan selenggara, ada department yang nak tambah staff, staff hospital pun nak ada annual dinner, peralatan pembedahan, mesin pun nak kena upgrade sbb nak bagi the best pada pesakit, logik atau tidak hospital swasta HARUS MENAIKKAN HARGA operasinya? Sudah semestinya HARUS DAN WAJIB.

Akan tetapi, logik atau tidak
Satu hari nanti RM150k dari limit medical card tahunan anda tersebut cukup untuk kenaikkan tahunan tersebut? Bayangkan kelak anda dah tak lagi bekerja dgn majikan anda, makna kata RM50,000.00 tu dah tak ada lagi kan !!! Mana nak cari kalau 10 tahun kemudian RM150,000.00 limit tahunan yang anda ada sekarang sudah tak mampu nak tanggung bil perubatan anda?

Kos utk emergency operation appendicitis di ward klas pertama utk 5 hari berjumlah RM24,000.00. Bill perubatan untk rawatan sakit jantung di hospital swasta (CVSKL) mencecah RM110,000.00 termasuk dengan beberapa procedure. RM150k cukup? Kos utk rawatan kanser mencecah RM400,000.00 setahun di swasta. Cukup ke RM150,000.00? Anda nilai sendiri

Anda mungkin mengatakan, tak pe, nnti apply lah medical card yg ada limit sehingga RM2 juta tu. Jawab soalan saya:-

1) Adakah premium tahunan anda ketika itu murah? Tidak, ianya pasti mahal kerana perubahan life style anda dan umur semakin meningkat

2) Apabila dah terkena je penyakit 36 kritikal ILLNESS, harapan untuk dapatkan medical card yang mempunyai coverage juta juta setahun amat amat tipis, dan memungkinkan tak akan dapat langsung. Kalau istilah perbankan, ianya digelar BLACKLIST. 

3) Kalau ada masa dan sempat sebelum TIBA-TIBA kena penyakit kritikal illness, ada ke syarikat insurance nak layan permohonan anda. Kalau ada, baguslah, tapi anda mungkin dan PASTI akan kena byr premium yang amat amat mahal.

So apa tunggu lagi, saya cuma memberikan penjelasan, namun semua ini bergantung kepada keputusan anda sendiri. Lagi lama bertangguh, lagi parah.

Anda nak apply medical card yang NAMPAK MAHAL SEBENARNYA TIDAK? Klik logo whatsapp sebelah kanan ini untuk kita sembang-sembang dan untuk jumpa.

DUIT MUNGKIN TAK BERGUNA APABILA ANDA TELAH TERLAMBAT KELAK.

Sekian, Terima kasih


KhairulNizam Mohayan
Hong Leong MSiG Takaful (HLMT) Consultant,
013-9008424

FB : khairulnizam - HLMT Takaful Consultant

No comments:

Post a Comment