16 September 2020

FAKTA MENGENAI INSURANCE DIHARI MALAYSIA 2020


Salam pembaca sekalian, 

Dihari Malaysia hari ni, saya ingin berkongsikan beberapa fakta terbaik yang dikongsikan oleh beberapa orang mentor saya. Sila lanjutkan bacaan anda semua

FAKTA 1

Tahukah anda, seandainya duit yang ada didalam bank hilang, maka akan ada satu badan yang diselenggara oleh Bank Negara Malaysia (BNM) akan menggantikannya yang dikenali sebagai PIDM (Perbadanan Insurance Deposit Malaysia). 

Namun, ramai orang tidak sedar apabila mereka kehilangan nyawa, nyawa mereka juga boleh diinsurancekan. Mereka boleh menginsurancekan nyawa mereka di syarikat insurance dibawah product Life Insurance / Hibah. Malah bukan itu sahaja, andai kata nyawa mereka dalam keadaan tidak sihat, maka nyawa mereka boleh dirawat dihospital dengan menggunakan perlindungan yang dipanggil medical card. 

FAKTA 2

Tahukah anda bahawa kebanyakkan kenderaan didalam dunia terutama mempunyai insurance sebelum kenderaan tersebut bergerak atau boleh digunakan. Adalah menjadi satu kesalahan andai kata, kenderaan tersebut digunakan tanpa sebarang perlindungan insurance. 

Namun, kebanyakkan manusia yang bergerak diatas muka bumi bergerak kesana kesini kesana kesini tanpa ada sebarang perlindungan insurance. Menggambarkan bahawa mereka lebih kebal dari kenderaan yang ada dimuka bumi ini, kebal dari sebarang penyakit, kebal dari sebarang kemalangan. Sebab itu mereka enteng dari sebarang perlindungan insurance. 

FAKTA 3 

Setiap orang yang mempunyai pinjaman perumahan harus mengambil 2 jenis insurance ini iaitu MLTA / MRTA dan juga Insurance Kebakaran. 

Namun, tuan punya rumah berkenaan tidak berminat untuk mendapatkan insurance kerana menganggap bahawa rumah tersebut sudah mampu untuk melindungi mereka dari panas dan hujan. Akan tetapi mereka tidak sedar kuman dan penyakit juga boleh mereka peroleh meskipun berlindung didalam rumah yang diperbuat dari besi seperti baju ironman. 

FAKTA 4

Tahukah anda semua, terdapat satu benda orang paling ramai tak suka untuk insurancekan iaitu NYAWA kerana nyawa yang ALLAH / Tuhan anugerahkan adalah secara PERCUMA. Cuba ingat balik benda yang anda perolehi secara percuma, berapa lama anda kekal bersama dengan nya sepanjang hari tanpa miss, yang tidak rosak sama sekali. Rumah rosak anda repair, malah tak rosak pun anda repair dan besarkan. Kenderaan rosak, anda repair malah tak rosak pun anda akan upgrade. Duit hilang, anda bising meskipun RM50.00. Bagaimana pula dgn nyawa anda? Kalau "rosak" anda biarkan atau anda harapkan org lain yg tolong repair? Kenapa anda tidak siapkan "tool" untuk repair nyawa dan jasad anda. Tool yang dipanggil INSURANCE. 

Disebabkan NYAWA itu diberi PERCUMA, maka ramai orang tidak menghargai nilai tersebut dgn wang ringgit. Disebabkan harta itu dibeli dgn jerih payah terpaksa sekat sana sini, kumpul, berpanas terik dan bermacam-macam keadaan lagi untuk mendapatkan harta tersebut maka, harta tersebut di insurance kan. Adil ke?. 

Tak ada duit nak beli insurance? Then, ada pula duit nak beli rumah, beli kereta, beli handphone mahal, beli itu ini meskipun tak perlu pun. Kalau tak beli rumah, nanti wife dan anak-anak tak ada tpt nak duduk. Then kalau tak ada insurance lepas anda mati, apa situasi mereka? Ada duit nak teruskan kehidupan? Rumah dan kenderaan tidak boleh dicairkan, tapi duit boleh dicairkan. Duit anda didalam insurance boleh dicairkan ukt kehidupan mereka selepas anda mati. 

kalau anda menghargai nyawa anda, nyawa isteri anda, nyawa anak-anak anda, sudah pasti telah lama anda menghubungi saya (haruslah) dan syarikat insruance untuk mengambil polisi insruance walaupun ianya mahal. Kalau anda menghargai nyawa anda, anda tidak merokok pun. Tahniah kepada sesiapa yang tak merokok. ha ha ha . Rokok lebih murah dari insurance. tak begitu? 

Hakikatnya, 
hilang duit boleh diganti sbb ada insurance 
hilang kenderaan boleh diganti sbb ada diinsurancekan 
hilang rumah akibat kemusnahan boleh diganti sbb diinsurancekan 
Hilang NYAWA, memang tidak boleh digantikan akan tetapi boleh diinsurancekan. utk kegunaan isteri dan anak2 apabila anda dah tak bernyawa

Soalan saya, 
susahkan NYAWA anda diinsurancekan? Kalau belum, klik pada TAB QUOTATION atau boleh klik pada "any inquiry please klik" disebelah kanan page ini. 

Sekian terima kasih,

KhairulNizam Mohayan 
Trusted 
Insurance Consultant 
0139008424 

# Hong Leong Assurance (HLA) 
# Hong Leong MSiG Takaful (HLMT) 

No comments:

Post a Comment