12 September 2020

PROSES MEMOHON MEDICAL REPORT & INSURANCE CLAIM DARI HOSPITAL

 

Salam pembaca sekalian, 

Hari ni saya akan share proses memohon medical report dan insurance claim dari hospital. Disebabkan ramai yang bertanya mengenai process ini, maka saya akan kongsikan. Untuk makluman, proses ini adalah lebih kurang sama diguna pakai dikebanyakkan hospital didalam MALAYSIA namun ada beberapa perkara yang mengkehendaki pembaca atau pesakit menghubungi hospital untuk mendapatkan kepastian lebih-lebih lagi berkenaan dengan caj pemprosessan medical report dan insurance claim. 

Sebelum huraian saya memasuk fasa yang lebih mendalam, mari kita fahami apa dan tujuan kita memohon medical report dan insurance claim. 

Medical Report dan Insurance Claim adalah satu process dimana samada pesakit atau juga syarikat insurance memohon laporan perubatan dari pihak hospital untuk sesuatu process claim insruance atau juga untuk simpanan dirinya. Medical report dan insurance claim ini tidak terhad kepada pesakit dan juga insurance company sahaja, malah ada beberapa individu atau organisasi lain yang turut dibenarkan memohon laporan perubatan dari hospital seperti KWSP, SOKSO, Pejabat Peguam, Mahkamah, Pihak Polis, Jabatan Kebajikkan Masyarakat, JPA, dan juga majikan tempat anda bekerja. 

Tujuan laporang perubatan ini dimohon adalah untuk mendapatkan fakta yang tepat berkenaan dengan keadaan kesihatan seseorang itu samada ianya benar-benar tulen atau sebaliknya. Adakalanya, maklumat yang disampaikan oleh pesakit itu sendiri tidak tepat atau mungkin tidak cukup untk sesuatu organisasi itu perlukan. Maka disinilah permohonan laporan perubatan itu dimohon. 

Ada diantara pesakit yang memohon laporang perubatan bagi tujuan untuk memohon pengeluaran duit dari KWSP bagi membayar bil dan rawatan, maka dia akan menghantar borang KWSP untuk diisikan. Kalau utk claim SOCSO, maka borang permohonan dari SOCSO yang dia akan hntr. Bagi pihak polis pula, kebanyakkan borang permohonan adalah berkaitan dengan assault dan juga kemalangan dan banyak lagi. Setiap permohonan adalah berbeza mengikut jenis permohonan dan organisasi terbabit. 

Bagaimana hendak memohon laporan perubatan tersebut? 

Sebenarnya, memohon laporan perubatan tidak lah sesusah mana. Mudah sahaja sebenarnya. Dibawah ini adalah tatacara memohon laporan perubatan dihospital:- 

    a) Pemohon adalah pesakit 
        - Salinan kad pengenalan depan dan belakang (1 page) 
        - Borang Insurance / surat permohonan insurance 
        - Consent form dari pesakit / pemohon
        - Bayaran process 

    b) Pemohon adalah 3rd party (insurance dan Legal Firm)
        - Salinan kad pengenalan depan dan belakang pesakit 
        - Salinan kad pengenalan pemohon (insruance agent / legal firm) 
        - Borang insurance / surat permohonan insurance 
        - Consent form dari pesakit
        - Bayaran process 

    c) Pemohon untuk ahli keluarga yang telah meninggal dunia 
        - Sijil asal sijil kematian (akan dibuat salinan oleh staf medical record)
        - Salinan kad pengenalan pemohon (yg namanya ada didalam sijil kematian) 
        - Consent form dari pemohon 
        - Bayaran process

    d) Pemohon dibawah umur 21 tahun 
        - Salinan kad pengenalan pemohon 
        - salinan kad pengenalan ibu / bapa / penjaga 
        - consent form 
        - Borang permohonan insurance 
        - Bayaran process

Untuk bayaran process, bayaran process adalah tertakluk dibawah peruntukkan jadual 13 didalam akta PRIVATE HEALTHCARE FACILITIES SERVICES ACT (PHFSA). Dibawah ini adalah contoh bayaran pemprosesan medical report. Walaubagaimanapun, ianya adalah tertakluk dibawah hospital masing-masing.

NO

DESCRIPTION

PRICE

1

Attending Physician Statement  

Up to RM80.00

2

Comprehensive Medical Report (legal firm)

Up to RM285.00

3

Court Attending Fee / day 

RM 570.00

4

Expert witness

RM2,290.00

5

Medical Report (Medical officer)

Up to RM230.00

6

Medical Report (Specialist doctor)

Up to RM570.00

7

Permohonan EPF / SOCSO

RM75.00

8

Pihak Polis & Jabatan Kebajikan Masyarakat 

FOC

9

Salinan report, serta admin fee

RM10.00

10

Perkhidmatan Kurier

RM10.00

Bayaran diatas adalah untuk 1 jenis report. katakan pesakit memohon laporan perubatan utk KWSP dan juga SOCSO, maka cajnya adalah RM75.00 x 2 = RM150.00


Harus ditekankan disini, bayaran diatas adalah diwajibkan. Namun atas budi bicara doktor, bayaran tersebut dapat dikurangkan. Masa yang diambil untuk doktor menyiapkan setiap laporan adalah 14 hari waktu bekerja (tidak termasuk sabtu dan ahad, public holiday). Namun ada sesetgh laporang mengambil masa yang lebih dari 14 hari diatas beberapa faktir yang tidak dapat dielakkan. 

Setiap laporan hendaklah dihantar mengikut medium masing masing bergantung kepada kesesuaian hospital tersebut. Begitu juga dengan mengambil laporan tersebut. Ada yang boleh diambil dengan datang sendiri ke hospital, dan ada juga yang boleh dikurier. Apapun semuanya adalah bergantung kepada pihak pengurusan yang bertanggung jawab. 

Akhir sekali, diharap perkongsian ini dapat membantu pembaca sedikit sebanyak mengenai tatacara memohon laporan perubatan dihospital. 

Sekian, terima kasih. 

KhairulNizam Mohayan 
Trusted 
Insurance Consultant 
019008424

# Hong Leong Assurance (HLA) 
# Hong Leong MSiG Takaful (HLMT)

No comments:

Post a Comment