09 November 2020

QUOTATION 1: MEDICAL CARD & HIBAH

Salam sejahtera pembaca semua,

Menerima whatsapp utk saya buat quotation untuknya. Client ini nak medical card dan juga hibah. Maka dibawah ini adalah proposal saya yang saya berikan kepada beliau.


Dibawah ini sedikit maklumat berkenaan diri beliau:-

Nama : Muhammad.
Tarikh Lahir : 03/04/1992
Umur : 28 tahun
Status Merokok : Merokok
Pekerjaan : Warehouse Assistant

Memandangkan beliau inginkan medical card dan juga hibah dan budget hanya RM100.00, maka dibawah ini adalah proposal saya kepada beliau. 


MEDICAL CARD 

a) Sum Insured : RM5,000.00
b) Room and Board : RM200.00 / night
c) Medical Limit : RM2,500,000.00 / year & Unlimited
d) Benefit:
    i) Critical Illness Waiver 100%
   ii) TPD Waiver 100%
  iii) Disability Lump Sum Rider RM10,000.00

Monthly Premium : RM190.00


HIBAH

a) Sum Insured : RM100,000.00
b) Payment term : Pay premium 36 months only
c) Coverage term : 20 years
d) Benefit :
    i) Death
   ii) TPD
  iii) Living assistant care RM600.00 year x 20 years

Monthly Premium  : RM130.00

Total Monthly Premium : RM320.00

Jika diperhatikan jumlah premium diatas, sudah menjangkau akan budget yang diperuntukkan oleh client. Akan tetapi, sebelum saya buat quotation ini, saya telah pun "bedah siasat" pendapatan client ini termasuk bertanyakan gaji bersih, komitment yang client ada.

Hasil bedah siasat dari gaji dan komitment yang saya perhalusi melalui format pengiraan yang saya pelajari dari mentor saya Mr Daniel Lim, Dr Sanjay Tolani dan beberapa lagi financial expert, client ini mempunyai lebihan yg mana, RM320,00 sebulan tersebut adalah satu jumlah yang beliau mampu sangat-sangat.

Akan tetapi, bukan rezeki saya untuk close dgn client tersebut, dan appointment yang saya set di batalkan pada last minutes, beliau telah amik dgn PRUBSN. Apabila ditanya apa benefit dan premium bulanan yang dia perolehi dari PRUBSN adalah:-

      a) Merupakan pakej medical termasuk dgn simpanan
      b) Jumlah bulanan utk medical card tahunan adalah RM200,000.00
      c) Premium bulanan RM170.00

Ini sahaja detail yang saya dapat dari beliau. Namun, saya tetap positive dengan memberikan quotation yang saya buat kepada beliau sebagai perbandingan.

Ketahuilah, tujuan anda perlukan sesuatu insurance terlebih dahulu sebelum anda tergesa-gesa untuk sign up. Kerap saya bertanyakan kepada client saya apabile berjumpa,

1) Tujuan mengambil insurance
2) faham tak makna "insurance" dan juga "saving"

Saving dan medical adalah perkara berbeza. Lagi tinggi medical, ianya akan mengurangkan nilai saving, dan semaking tinggi saving, dia akan mengurangkan value medical.

Sebab itu, kalau ada yg bertanyakan kepada saya bagaimana asesuatu pakej insurance itu bertepatan dan budget yg tepat? Saya akan "bedah" financial dia dahulu. baru saya akan berikan proposal saya.

Biasanya, kalau muslim, saya akan letak takaful sebagai simpanan dan investment disebabkan ada hibah, dan konventional utk medical plan. Sebab, Takaful dan hibah satu perkara yang saling terkait rapat, manakala medical utk konventional disebabkan ianya murah dan mempunyai jumlah penggunaan yang lebih tinggi.

Nak saya bedah financial anda, dan propose insurance mana yang terbaik, hubungi saya segera.

Sekian,

Terima Kasih,

"LUASKAN KUASA"

DD KhairulNizam Mohayan (DDKM)
Trusted
Insurance Manager

#Hong Leong Assurance (HLA)
#Hong Leong MSiG Takaful (MSiG)

No comments:

Post a Comment